Informațiile vitale pentru transportatori pe timpul crizei COVID-19. Actualizare: 19.05.2020, ora 16.00
Pe fondul crizei sanitare generate de pandemia COVID-19, în mediile de informare clasice (Facebook, pagini de internet diverse) circulă foarte multe informatii si opinii referitoare la schimbarile aduse legislatiei din transport.
Transport Academy vă oferă o selecție a informațiilor vitale transportatorilor rutieri pe perioada pandemiei, utilizând EXCLUSIV surse OFICIALE disponibile la acest moment. Noi nu alterăm informația cu păreri personale, irelevante în situația de față.
Sursele oficiale utilizate sunt:
- autoritățile statului român (Min Transporturilor, Min Afacerilor Interne, RAR, ARR, DRPCIV)
- Comisia Europeana (DG-Move)
- IRU (International Road Transport Union)
ACTUALIZARE: 19.05.2020, ora 16.00
-
- DEROGĂRI TEMPORARE REG. (UE) 561/2006: Informații actualizate privind derogările privind timpii de condus și odihnă pot fi accesate aici: https://www.euload.com/file//derogari_reg_561_21-03_ora_16 , fiind prelucrate in limba romana de catre colegii de la EULOAD. Recomandarea Transport Academy este sa tratati aceste derogari ca unele aplicabile exclusiv in SITUATII EXCEPTIONALE (un transport urgent cu marfa vitala, blocaje in frontiere), nu ca pe „noul program de condus”, intrucat, asa cum veti observa si din document, fiecare tara are prevederi diferite. Tentatia de a le aplica in mod continuu este mare dar si riscul asociat este la fel de mare, in primul rand din cauza oboselii pe care o va acumula conducatorul auto. Nu are sens sa mai spunem ce inseamna acest lucru pentru siguranta generala a traficului si a soferului Dvs. Data ultimei actualizări: 05/05/2020, ora 16:30.
- DEROGĂRI DE LA RESTRICȚIILE GENERALE DE CIRCULAȚIE ÎN EUROPA CA URMARE A CRIZEI GENERATE DE CORONAVIRUS Data actualizării: 19.05.2020 ora 13:00. Găsiți aici documentul sintetizat de colegii de la Euload: https://www.euload.com/file//derogari_restrictii_generale_euload_20_martie_ora14.pdf. Pe site-ul Comisiei Europene gasiti varianta oficiala, in engleza: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/temporary-relaxation-drivers-covid-art14-1.pdf .
- RESTRICTII IN EUROPA PRIVIND TRANSPORTUL: Comisia Europeană arată că din răspunsul la pandemia COVID-19 o parte esențială o reprezintă menținerea în mișcare a transportului, mai ales pentru materialele medicale sau alte bunuri de bază.Multe state membre au anunțat, în contextul actual, restricții privind transportul. Puteți consulta o listă privind măsurile adoptate de fiecare țară accesând linkul de mai jos:https://ec.europa.eu/transport/coronavirus-response_en . Menționăm că informațiile sunt actualizate regulat, pe măsură ce devin disponibile.„Vă rugăm să rețineți că, având în vedere că situația evoluează rapid, este posibil ca lista să nu fie exhaustivă. Consultați întotdeauna site-ul web al autorității naționale relevante pentru informații cât mai exacte și actualizate, inclusiv scutiri prevăzute pentru a facilita transportul de mărfuri”, precizează CE.
- CULOARELE DE TRANZIT PENTRU TRANSPORTUL DE MARFA pe teritoriul României. Această hartă (dezvoltata acum si ca aplicatie), pe lângă traseul propriu zis, conține și o serie de informații privind stațiile de alimentare cu carburant și parcările destinate celor aflați în tranzit. Vezi aici detaliat: https://transportacademy.ro/culoare-de-tranzit-pentru-transportul-de-marfa-24-03-2020/.
- FOMULAR TRANZIT. La intrarea în România, conducătorul auto este obligat să aplice, pe părțile vitrate ale autovehiculului (parbriz), un formular special pus la dispoziție de Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, respectiv să păstreze asupra sa formularul de tranzit al cărui model este stabilit de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicațiilor. Gasesti aici modelul de formular: formular tranzit.
- FORMALITATILE PRIN PUNCTELE DE TRECERE A FRONTIEREI PE PERIOADA STARII DE ALERTA: Având în vedere încheierea stării de urgenţă în care ne-am aflat până în data de 14.05.2020, Poliţia de Frontieră Română continuă să aplice în punctele de trecere a frontierei, alături de celelalte autorități cu atribuții în domeniu, măsurile de prevenire şi control a răspândirii virusului SarsCov-2.Astfel, situația participanților la trafic va fi în continuare atent monitorizată încă de la intrarea în ţară, iar în punctele de trecere a frontierei (rutiere, maritime şi aeroportuare) se vor face verificări pentru toate persoanele care se prezintă la intrarea în ţară şi sosesc dintr-o călătorie internaţională, conform listei actualizate de Institutul de Naţional de Sănătate Publică (http://www.cnscbt.ro/index.php/liste-zone-afectate-covid-19/1730-lista-zone-afectate-15-05-2020/file). În această perioadă, formalitățile de frontieră urmează aceeași procedură în sensul că, pe lângă controlul specific la intrarea în țară, persoanele sunt preluate de către reprezentanții Direcției de Sănătate Publica pentru completarea declaraţiei pe proprie răspundere și efectuarea triajului epidemiologic în vederea stabilirii măsurilor obligatorii de izolare la locuinţă sau carantină instituţionalizată. Sunt exceptati de la masurile de carantina conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone. Aici aveti comunicatul complet emis de Politia de Frontiera la data de 16.05.2020: https://www.politiadefrontiera.ro/ro/main/i-informare-privind-formalitatile-prin-punctele-de-trecere-a-frontierei-in-perioada-starii-de-alerta-20241.html
- TIMPII DE ASTEPTARE IN FRONTIERELE ROMANIEI. Pagina este actualizata 24/7 cu datele furnizate de ISCTR si Politia de Frontiera. Desigur, aceste informatii se schimba de la ora la ora, in functie si de reactia autoritatilor din tarile vecine (HU, BG). Gasiti aici detalii: https://transportacademy.ro/timpii-de-asteptare-in-frontierele-romaniei-update-23-03-2020-ora-11-30/
- PERMISELE DE CONDUCERE ROMANESTI, AUTORIZATIILE DE CIRCULATIE PROVIZORIE, DOVEZILE INLOCUITOARE ALE CERTIFICATELOR DE INMATRICULARE SI ALE PERMISELOR DE CONDUCERE:Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor informează că valabilitatea documentelor emise de serviciile publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, se menține, pentru o perioadă de:- 90 de zile, de la data încetării stării de urgență, în cazul permiselor de conducere;
– 45 de zile, de la data încetării stării de urgență, pentru autorizațiile de circulație provizorie.Totodată se menține și valabilitatea documentelor necesare operațiunilor de înmatriculare/transcriere, examinare sau preschimbare a permisului de conducere obținute de către solicitanți de la alte entități, documente care au expirat în interiorul stării de urgență, pentru o perioadă de 90 de zile de la data încetării acesteia.
sursa: Direcţia Regim Permise de Conducere şi Inmatriculare a Vehiculelor
Vezi aici comunicat oficial din 15.05.2020: https://www.drpciv.ro/news-details/presa/5ebe67619d7b287bf6814b5d
- CERTIFICATELE DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ ADR: se prelungeste valabilitatea celor care au date de expirare intre 01.03.2020 si 01.11.2020. Detalii aici: https://transportacademy.ro/se-prelungeste-valabilitatea-certificatelor-adr-care-expira-in-perioada-1-martie-1-noiembrie/
- CARTE DE IDENTITATE/BULETIN: Cartile de identitate, cartile de identitate provizorii, mentiuni de stabilire a resedintei emise si prelucrate de Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date (DEPABD) si de catre serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor care expira pe perioada starii de urgenta raman valabile pe teritoriul Romaniei, inclusiv 90 de zile de la incetarea situatiei de urgenta. Totodata, in cazuri exceptionale, ce au la baza motive medicale, pierderea, furtul, distrugerea actului de identitate, cetatenii pot solicita eliberarea unui nou act de identitate sau, dupa caz, inscrierea mentiunii privind stabilirea resedintei, exclusiv prin programarea telefonica, in prealabil, la numarul de telefon precizat pe site-ul serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor competent, ori dupa caz mentionat pe site-ul DEPABD. Activitatea de preluare a cererilor privind furnizarea unor date cu caracter personal din Registru national de evidenta a persoanelor sau a cererilor privind clarificarea unor aspecte de stare civila se va realiza prin intermediul adresei postale sau a mijloacelor de comunicare electronice. – http://depabd.mai.gov.ro/2020-comunicat-6.pdf
- PAȘAPORTUL – Se menţine măsura suspendării activităţii la punctele de lucru mobile. MĂSURILE STABILITE LA NIVELUL STRUCTURILOR DE PAȘAPOARTE ÎN CONTEXTUL ÎNCETĂRII STĂRII DE URGENŢĂ, disponibile incepand din data de 18.05.2020, le gasiti detaliate in comunicatul de presa nr 12 / 14.05.2020 al Directiei Generale de Pasapoarte. Il gasiti aici: https://pasapoarte.mai.gov.ro/DOC/comunicat%2014.05.2020.pdf . De asemenea, reamintim ca PAȘAPOARTELE SIMPLE TEMPORARE NU SE MAI ELIBEREAZĂ ÎN REGIM DE URGENȚĂ. Detalii despre emiterea pasapoartelor TEMPORARE găsiți aici: https://pasapoarte.mai.gov.ro/poze/PST%20informare.pdf.
- CARD TAHOGRAF/ATESTATE PROFESIONALE/LICENȚE:În continuarea comunicatelor nr. 8749/18.03.2020 și 10467/02.04.2020 și a anunțului nr. 11932/28.04.2020, vă informăm că pe teritoriul României documentele eliberate de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. își mențin valabilitatea, potrivit dispozițiilor art. 4 alin. (5) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 396 din 15.05.2020:Valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile şi autoritățile publice, precum şi de entităţile private autorizate conform legii se menţine pe toată perioada stării de alertă, precum şi pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări, respectiv:
• Licențele comunitare și copiile conforme ale acestora;
• Certificatele de transport în cont propriu și copiile conforme ale acestora;
• Licențele pentru activități conexe transportului rutier – activități desfășurate de autogări și intermediere a operațiunilor de transport rutier;
• Autorizațiile de transportul alternativ / în regim de închiriere și copiile conforme ale acestora;
• Autorizațiile pentru transportul rutier național contra cost și copiile conforme ale acestora;
• Autorizațiile pentru școlile de conducători auto;
• Atestatele/Certificatele profesionale. Vezi aici comunicatul integral al ARR, emis in data de 19.05.2020: https://www.arr.ro/Files/uploads/199-anunturi%20prelungire.pdf - ITP: NU se prelungeste valabilitatea, intrucat tine de siguranta circulatiei. Vezi adresa explicativă a RAR către Ministerul Transporturilor – https://transportacademy.ro/itp_precizare-rar/
- ADEVERINȚĂ ANGAJATOR pe pagina lansata de Serviciul de Telecomunicatii Speciale in data de 28.03.2020, la adresa: https://formular.sts.ro/
- CARANTINĂ/AUTOIZOLARE: Conform actelor normative in vigoare la acest moment, șoferii de vehicule de marfă peste 2.4 tone NU intră în carantină instituțională și nici în izolare la domiciliu, dacă la intrarea în țară LA VOLANUL CAMIONULUI nu prezintă simptome de infectare cu COVID-19. Sunt 4 acte normative care exclud conducatorii auto (marfa) de la carantină/autoizolare. Este vorba de: Hotararea CNSSU nr 11/17.03.2020, art 1, paragraful 4, ORDONANȚA MILITARĂ 1/17.03.2020, articolul 4, aliniatul 2, respectiv ORDONANȚA MILITARĂ 2/21.03.2020, articolul 9, punctul 2. Ultimul act și cel mai important este Ordonanta Militara nr 7 / 04.04.2020 pe care o găsești explicată în detaliu la acest link: https://transportacademy.ro/prevederile-referitoare-la-transportatori-in-ordonanta-militara-nr-7-04-04-2020/. De asemenea, in Hotararea de Guvern referitoare la instituirea Starii de Alerta, se mentin prevederile OM 7.
DOCUMENTE TRANZIT UNGARIA – AUSTRIA
In urma problemelor raportate de-a lungul ultimelor saptamani cu tranzitul soferilor de schimb spre tarile de unde trebuie sa-si ia in primire camioanele, cu ajutorul Dnei Ioana CSENGERI de la Euload, va punem la dispozitie lista de documente pe care AR FI INDICAT sa le aveti la bordul vehiculelor cu care va deplasati spre schimb, pentru a putea trece de frontierele tarilor tranzitate. Avand aceste documente le bord, foarte multi conducatori auto au trecut frontiera. Cu toate acestea, din practica existenta in teren, regula autoritatilor maghiare si austriece este ca nu exista nicio regula.
Astfel, pe lângă actele care atestă calitatea de șofer profesionist: permis, atestat profesional, card tahograf, șoferii care au reusit sa treaca au avut urmatoarele documente:
1. Contractul de muncă in varianta bilingvă (HU, DE)
2. Ordin de deplasare în limbile RO, EN, HU, semnat și stampilat de firma, în care detaliam ce sofer, la ce camion, in ce țară și cu ce autoturism se deplasează. Menționam că șoferul se va deplasa doar pe rutele stabilite, nu va intra în legătură cu localnicii, și va face eventual scurte opriri doar în parcările de pe autostradă.
3. Anexa 3 din Comunicatul CE, completata si semnata de companie, în limba EN. (puteti descarca de aici varianta in ENGLEZA: https://transportacademy.ro/wp-content/uploads/2020/04/Certificate-for-International-Transport-Workers.pdf ). Varianta in limba romana o gasiti aici (doar pentru a avea o traducere, dar prezentati-va in frontiera cu varianta in engleza): https://transportacademy.ro/wp-content/uploads/2020/04/Certificat-pentru-lucrătorii-din-sectorul-transporturilor-internaționale-anexa-3.pdf .
4. Declaratie pe proprie răspundere că nu are simptome COVID in limbile HU, EN, RO
5. Adeverință de la medicul de medicina muncii ca nu are simptome COVID , doar in limba RO
6. Raspunsul (sub forma unui atasament) pe care l-au primit de la autoritațile maghiare în urma solicitării de tranzit pe care am făcut-o pentru șoferii respectivi. Solicitarea se face prin e-mail la Directia Generală de Politie din Ungaria (Rendészeti Főigazgatóság) la adresa: ugyfelszolgalat@orfk.police.hu . Treceti acolo numele complet al soferilor, copii dupa pasaport / CI. Aveti gija ca emailul sa nu depaseasca 5 MB.
7. Atașamentul propriu-zis, care este o Hotărâre a autorităților maghiare, care permite tranzitul persoanelor cu autoturisme, dacă nu prezintă simptome, dacă acele persoane au un motiv profesional etc.
8. O scrisoare de la client care stipulează că schimbul de șofer e necesar iar intrarea în țara clientului e permisă pentru șoferii de camion care merg la schimb, pe scrisoarea fiind trecut si numele șoferilor.
9. Copie a contractului de transport cu clientul (după prima, ultima pagină, cea cu semnaturile si eventual după pagina cu durata contractului, pentru a dovedi la nevoie că acest contract e valabil).
Cu toate ca informarile oficiale difera de multe ori de realitatea din teren, noi va punem la dispozitie si legaturile catre site-ul oficial al MAE cu privire la documentele necesare pentru tranzitul celor mai importante tari (dar si ale altor tari) :
Ungaria : https://www.mae.ro/travel-conditions/3756
Austria: https://www.mae.ro/travel-conditions/3670#801
Germania: https://www.mae.ro/travel-conditions/3700#815
Franta: https://www.mae.ro/travel-conditions/3698#813
Va vom tine la curent cu orice modificari sau noutăți ce vor aparea.
Să fim sănătoși!
sursa foto: INFOTRUCKER.ro
_________________
Ne puteti urmări pe pagina de Facebook, pe contul de LinkedIn, pe Instagram precum si pe canalul de Youtube „Transport Academy”. , acolo unde te invităm să dai SUBSCRIBE pentru a urmări toate sesiunile video „Transport Academy LIVE” cu Decebal Popescu si invitatii sai.
Lasa un comentariu