8 minute

Franța scade acciza rambursabila la motorina. Cum sunt afectați transportatorii români?

Ati primit, cu siguranta, informatii de la furnizorii dvs de solutii de plata a carburantilor in afara Romaniei cu privire la modificarile aduse cuantumului accizei rambursabile catre transportatori in urma alimentarilor efectuate in Franta. Dar ati facut si calculul de impact financiar?

De obicei, operatorii de transport folosesc companii specializate in recuperarea de TVA si accize, recomandate de furnizorii de carduri de combustibil, in principal datorita (1) eliminarii riscului reprezentat de intocmirea eronata a documentatiei care ar duce la pierderea sumelor respective si pentru (2) reducerea impactului in cash-flow, vital intr-o industrie in care marja medie de profitabilitate este sub 4% pe an. Bineinteles, agentii de recuperare percep comisioane, care variaza de la client la client, in functie de volumele derulate si bonitatea clientului.

Transportatorii folosesc agenti de recuperare a TVA si accize, pentru a se putea concentra pe activitatea de baza, transportul. Sursa foto: sptaxservices.com

Transportatorii folosesc agenti de recuperare a TVA si accize, pentru a se putea concentra pe activitatea de baza, transportul. Sursa foto: sptaxservices.com

 

Revenind la recentele modificari din Franta, pana la 31.12.2019 operatorii de transport international puteau recupera acciza aferenta alimentarilor efectuate in Franta intr-un cuantum de 0,1771 euro/litru (pentru camioane) si de 0,2172 euro/litru (pentru autocare). De mentionat ca aceasta optiune este posibila EXCLUSIV pentru camioanele cu o greutate mai mare de 7.5 tone si pentru autobuzele cu minim 9 locuri. Valorile mentionate erau valabile inca din 2018, cu foarte mici modificari.

Incepand cu 01.01.2020 insa, pentru prima oara in ultimii ani, autoritatile franceze au REDUS major cuantumul accizei returnabile pentru camioane, la 0,1571 euro/litru. Daca la autocare impactul este nesemnificativ (reducere la 0,2171 euro/litru), la camioane scaderea este destul de mare, aproape de 13%. La prima vedere, nu pare ceva senzational. Dar… Ajungem si la calcule imediat.

 

Care este explicatia reducerii?

Franţa are mai multe maşini diesel – promovate cândva drept mai curate ca emisii decât cele pe benzină – decât oricare altă ţară europeană. De mai multi ani, autoritatile franceze, ca parte dintr-un masterplan (ce se intindea, in prima faza, pana in 2025), incearca sa impuna gradual reducerea poluarii prin descurajarea folosirii vehiculelor propulsate de combustie interna si alimentate cu diesel, in special in zona detinatorilor de vehicule persoane fizice sau persoane juridice cu vehicule de pana la 7.5 tone. Cum faceau asta, pe langa cresterea naturala a pretului de baza al carburantului? Prin cresterea graduala a nivelului accizelor in fiecare an, lucru care ducea (logic) la cresterea pretului final de la pompa.

Bineinteles, acest lucru nu ar fi trebuit sa afecteze operatorii de transport marfuri cu o greutate mai mare de 7.5 tone si nici pe cei de persoane, detinatori de autobuze cu minim 9 locuri. Si asta se putea regla prin returnarea accizei catre acesti operatori. Ceea ce se si intampla, inclusiv in prezent.

De cand cu protestele “Vestelor Galbene”, incepute la final de 2018, autoritatile au dat insa inapoi cu masterplan-ul si asa s-a ajuns la reducerea accizelor returnabile incepand cu 2020.

Dupa declansarea protestelor pe fondul scumpirii motorinei ca parte a reformelor ecologiste ale preşedintelui Emmanuel Macron, acesta declara intr-un interviu pentru Der Spiegel:„Francezii vor să aleagă un rege, însă ar vrea să-l poată izgoni oricând li se pune pata. Trebuie să fii pregătit să fii defăimat, insultat şi batjocorit ñ este în natura francezilor.“

Dupa declansarea protestelor pe fondul scumpirii motorinei ca parte a reformelor ecologiste ale preşedintelui Emmanuel Macron, acesta declara intr-un interviu pentru Der Spiegel:„Francezii vor să aleagă un rege, însă ar vrea să-l poată izgoni oricând li se pune pata. Trebuie să fii pregătit să fii defăimat, insultat şi batjocorit… este în natura francezilor.“

 

Sa trecem la calcule.

Care e impactul in costurile unui transportator?

O sa facem un scenariu al unei companii cu 30 de vehicule care deruleaza un contract de transport pe ruta Italia – Franta – UK. De mentionat ca aceleasi calcule sunt valabile si pentru cei care fac transport doar pe Italia – Franta sau doar pe Franta – UK. Din ce stim noi, sunt multi transportatori romani pe aceasta ruta.

Evident, asa cum probabil stiti deja, dintre toate cele 3 tari, solutia optima de alimentare (dpdv pret / litru) este Franta. Daca aveati vreun dubiu intre Franta si Italia, il risipim spre finalul articolului, la explicatii.

 

Datele de la care plecam in exemplul nostru:

  1. 10.000 km parcursi lunar in medie/vehicul, vreme de 11 luni. Stim, toti am vrea sa mergem 12 luni din 12, dar realitatea ne spune altceva. Stationam o parte in decembrie, o parte in ianuarie si o parte in august si cateodata chiar si prin aprilie/mai, cand e Pastele.
  2. Consum mediu anual de 30 litri / 100 km parcursi.
  3. Alimentari EXCLUSIV in Franta (intrucat am convenit ca preturile carburantului in Italia si in UK sunt cu mult mai mari decat cele din Franta).

 

Astfel, avem un consum total anual de:

10.000 km x 0.3 litri x 11 luni = 33.000 litri / camion

La nivel de flota, avem:

33.000 litri x 30 vehicule = 990.000 litri

 

Ce suma se recupera pentru alimentarile DE PANA LA 31.12.2019?

990.000 litri * 0.1771 EUR / litru = 175.329 EUR

 

Ce suma se va recupera pentru alimentarile DE DUPA 01.01.2020?

990.000 litri * 0.1571 EUR / litru = 155.529 EUR

Care e diferenta?

175.329 EUR – 155.529 EUR = 19.800 EUR / an / flota.

Adica, vom avea un extra cost de 660 EUR / an / vehicul.

 

Apare acum si intrebarea fireasca:

Sunteti pregatiti sa suportati TOT Dvs si aceasta pierdere sau credeti ca ar trebui sa o aveti in vedere atunci cand negociati tarifele cu clientii Dvs noi sau existenti?

Ce ALTCEVA puteti face cu acesti 19.800 EUR in loc sa ii treceti (iar) la pierderi? Dvs stiti mai bine.

660 EUR / vehicul / an se pierd daca nu reusiti sa transpuneti in preturi noua crestere de costuri. Sursa foto: dcnews.ro

660 EUR / vehicul / an se pierd daca nu reusiti sa transpuneti in preturi noua crestere de costuri. Sursa foto: dcnews.ro

Bineinteles, daca aveti un consum real mai mare de 30 litri / 100 km, pierderea e si mai mare. Daca aveti un consum real mai mic, pierderea se diminueaza, dar tot ramane foarte mare.

De aici, va descurcati dvs cu calculele…. daca aveti 100 de camioane, pierderea e de 66.000 EUR / an, daca aveti 10 camioane, pierderea e de 6.600 EUR / an. Oricum am privi, gasim ORICE altceva mai bun de facut cu aceste sume decat sa le suportam din propriul buzunar.

Faceti calcule cu foarte mare atentie inainte sa confirmati preturile catre clientii dvs actuali si cei viitori.

Marja medie in industria transporturilor din Romania a fost sub 4% in ultimii ani. Copyright: Transport Academy

Marja medie in industria transporturilor din Romania a fost sub 4% in ultimii ani. Copyright: Transport Academy

Inainte sa va uram Drumuri Bune, mai avem si partea de “INFO BONUS”… un fel de FAQ.

  1. Unde sa alimentez daca fac transport regulat pe ruta Germania – Franta?

Pai, daca nu aveti oportunitatea sa treceti in drumul dvs prin Luxembourg sau Belgia, aveti chiar o provocare majora. Trebuie sa calculati la nivel de eurocent diferenta de pret intre Franta si Germania, analizand cu mare atentie preturile de lista ale furnizorului Dvs pe fiecare din aceste tari, nivelurile de discount si comisioanele pentru rambursarea accizei. Doar din Franta se ramburseaza acciza.

Spre deosebire de anii anteriori, cand Franta era castigatoarea clara, incepand din 2020 “Duelul” intre ele e atat de strans, incat avem parte de “photo-finish”, adica de o diferenta mai mica de 0.01 EUR / litru. In functie de conditiile comerciale agreate de Dvs cu furnizorul de carburant, balanta poate inclina in favoarea uneia sau alteia dintre cele doua tari.

 

Cum calculez?   

Formula corecta este asa:

PL (Pret de lista net, fara TVA) – D (discount / litru) – ACC (acciza recuperabila / litru) + CR (cost rambursare acciza / litru) = pret final net / litru

Desi, pentru a fi 100% corect, ar fi trebuit sa adaugam in calcul si costul de rambursare a TVA-ului din fiecare tara, nu mai complicam formula, intrucat din ambele tari trebuie sa recuperati aproape aceeasi valoare a TVA-ului. Dar dvs ar fi bine sa faceti calculul in cel mai mic detaliu.

Va invit sa luati chiar ACUM conditiile contractuale si sa faceti analiza FIX pe conditiile Dvs. Daca nu va e clar, contactati furnizorul si cereti sa va ajute sa faceti calculele.

 

  1. Dar daca fac transport regulat pe Italia – Franta? Unde e mai bine sa alimentez?

Italia ramburseaza si ea acciza la carburant, in cuantum de 0.21418 EUR / litru. Suna bine, dar si pretul de lista e mai mare. Plus de asta, sumele se ramburseaza dupa foarte mult timp (ani).

Aplicand aceeasi formula mentionata mai sus, PL (Pret de lista net, fara TVA) – D (discount / litru) – ACC (acciza recuperabila / litru) + CR (cost rambursare acciza / litru) = pret final net / litru, se poate ajunge la concluzia ca, intre Franta si Italia, Franta este varianta optima de alimentare, diferenta fiind undeva in jurul valorii de 0.05 EUR / litru, ceea ce inseamna o medie de 145 EUR / luna / camion, tinand cont de flota noastra mentionata anterior ca exemplu (30 de camioane, 10.000 km pe luna, consum de 30 litri / 100 km). Adica… peste 50.000 EUR ati pierde anual daca alimentati in Italia in loc sa alimentati in Franta. Si ne oprim aici cu scenariile…

Daca aveti vreo intrebare, stiti unde ne gasiti: la formularul de CONTACT.

De asemenea, va invitam sa va abonati la newsletter-ul Transport Academy, pentru a fi primul care afla noutatile publicate pe pagina noastra.

Drumuri Bune!

 

 

Written by admin