5 minute

Care sunt criteriile de risc analizate de ANAF înaintea declanșării unei inspecții fiscale?

Agentia Nationala de Administrare Fiscală

Anul 2020 a debutat fără modificări fiscale majore față de alți ani, cele mai relevante fiind cele prevăzute de Directiva Consiliului UE 1910/2018 în ceea ce privește aplicarea scutirii de TVA pentru livrările intracomunitare de bunuri. Aceste modificări vor avea impact și asupra societăților de transport, în contextul în care societățile care efectuează livrări intracomunitare de bunuri vor pune probabil presiune pentru ca societățile de transport să asigure suportul în pregătirea și transmiterea documentelor de transport într-o formă cât mai corectă.

Atenție deci la forma contractelor și comenzilor, la completarea și semnarea corespunzătoare a CMR-urilor, cât și la reducerea termenelor de transmitere a documentelor de transport către clienți, documente care, conform noilor reguli, sunt necesare în susținerea acordării scutirii de TVA.

Citește aici detalii despre „Noi reguli de TVA aplicate de la 1 ianuarie 2020. Ce se întâmplă cu CMR-urile”.

În ceea ce privește inspecțiile fiscale, cel mai probabil anul 2020 va fi cel puțin la fel de intens ca și anul 2019, când în prima parte a anului au fost anunțate și inițiate ample exerciții de inspecție fiscală, precum așa-numita „operațiune Iceberg”. Ne așteptăm ca în cursul lunilor ianuarie-februarie să fie anunțate operațiuni similare, axate pe anumite tipologii de contribuabili și totodată pe anumite domenii de activitate.

Să se aștepte companiile de transport la inspecții fiscale în cursul anului 2020?

Ca regulă generală, orice companie din România trebuie să fie întotdeauna pregătită pentru inspecția fiscală. Decizia autorităților fiscale privind companiile pentru care vor fi inițiate exerciții de inspecție fiscală este bazată pe o analiză de risc derulată de acestea, având la baza criterii de risc generale, publice începând cu anul 2019 (cu privire la înregistrarea fiscală, la depunerea declarațiilor fiscale, la nivelul de declarare, cu privire la realizarea obligațiilor de plată către bugetul general consolidat și către alți creditori), dar și alte criterii, ce nu sunt publice, precum: apartenența la un grup de companii, sold negativ de TVA pentru care nu se solicită rambursare, corecții privind declarațiile fiscale, oscilații semnificative în ceea ce privește rezultatele financiare sau numărul de salariați, precum și salariul mediu la nivelul companiei, comparat cu salariul mediu din industrie și cu salariul minim pe economie.

Orice companie de transport este supusă acestei analize bazată pe criteriile de risc fiscal, astfel încât recomandarea este să fiți cu un pas înaintea avizului de inspecție fiscală.

Cum ne pregătim pentru inspecția fiscală?

Cazul ideal este acela în care sunteți pregătiți de inspecție fiscală încă din momentul efectuării unor operațiuni, în sensul de a stabili regimul fiscal corect aplicabil respectivei operațiuni, în contextul unei legislații complexe și deseori neclare. De multe ori, în cazul unei inspecții fiscale, interpretarea defavorabilă contribuabilului rezultă chiar din clauzele prost scrise ale contractului, care practic denaturează modalitatea de efectuare a operațiunii. Din păcate, principiul prevalenței substanței asupra formei nu este aplicat în toate situațiile, astfel încât o atenție deosebită trebuie acordată și aspectelor de formă, precum clauzelor contractuale.

Mai mult, nesiguranța în ceea ce privește tratamentul fiscal, concretizata prin eventuale corecții în declarațiile fiscale, chiar și în favoarea bugetului de stat, atrage atenția autorităților și poate crește gradul de risc fiscal la care este încadrat contribuabilul.

În cursul normal al activității, anumite documente sau acțiuni realizate în mod corect și complet, ca proceduri interne, reduc semnificativ efortul depus în timpul inspecției fiscale precum și riscul de reinterpretare din partea autorităților. Atenție sporită la:

– Deductibilitatea cheltuielilor și deductibilitatea TVA (scopul activității economice);
– Susținerea necesității cheltuielilor;
– Întocmirea din timp a anumitor documente justificative (foi de parcurs, ordine de deplasare, casare mijloace fixe etc.);
– Existența documentelor justificative;
– Verificarea furnizorilor;
– Existența documentelor privind eventuale scutiri de TVA;
– Existența facturilor în original, urmărirea corelării informațiilor din facturi, declarații, jurnale de cumpărări/vânzări, balanțe;
– Întocmirea proactive a dosarului prețurilor de transfer.

Chiar dacă nu ați acordat o atenție sporită regimului fiscal aplicabil fiecărei operațiuni derulate de societate la momentul respectiv (pentru că, știm cu toții, operaționalul este foarte dinamic, iar de multe ori se iau decizii operaționale fără a investiga în prealabil un eventual risc fiscal aplicabil respectivelor operațiuni), puteți să faceți o analiză a operațiunilor derulate în cursul anilor trecuți, neprescriși fiscal, pentru a determina eventuale riscuri și a le gestiona din timp.

Practic, puteți efectua o „simulare” de inspecție fiscală, astfel încât să știți la ce să va așteptați în cazul unei inspecții fiscale, să corectați aspectele ce pot fi corectate pe trecut, cât și să aveți în vedere modificări pe viitor. Acest exercițiu poate fi efectuat intern, însă având în vedere gradul de încărcare ridicat al echipei din departamentul financiar, în general este preferată alternativa efectuării acestei simulări de către o echipa de consultanți fiscali specializați, independenți față de companie, această abordare susținând și caracterul obiectiv al acestei revizii fiscale.

Autor: Oana RADA – consultant fiscal Transport Academy si senior partner in cadrul DARIAN Tax

Articolul a fost publicat și pe platforma stiidelatsg.ro

Written by admin