Reîncadrarea diurnelor – subiect de actualitate în practica inspecțiilor fiscale
Practica recenta a inspectiilor fiscale a readus in actualitate subiectul reincadrarii diurnelor acordate soferilor ca si venituri de natura salariala, avand consecinta taxarii corespunzatoare salariilor. In acest context, societatile care activeaza in domeniul transportului de marfuri pot avea o expunere majora, daca acordarea diurnelor nu este efectuata in conformitate cu prevederile legale aplicabile, pe de o parte, sau este efectuata de o maniera care poate naste interpretari, dupa cum am detaliat in cele ce urmeaza.
In primul rand, este de notat faptul ca legislatia fiscala romaneasca reglementeaza doar modalitatea de calcul a limitei in care indemnizatia acordata salariatilor nu genereaza venit impozabil prin raportare la nivelul diurnelor, neavand alte prevederi specifice in acest sens.
Reincadrarea diurnelor, din perspectiva fiscala, ca si venituri de natura salariala se efectueaza de regula in baza celebrului art.11 din Codul fiscal, care prevede ca in materie fiscala se aplica principiul general anti-abuz, in sensul ca pentru stabilirea impozitelor este relevant continutul economic al unei tranzactii sau al unor operatiuni. Mai mult, acest articol da dreptul autoritatilor fiscale ca, in situatiile in care constata ca forma in care este prezentata o tranzactie nu reflecta continutul economic al acesteia, sa o poata reincadra din punct de vedere al impozitarii, tocmai pentru a reprezenta continutul economic real al acesteia. Acest principiu are la baza faptul ca, in general, substanta economica a unei tranzactii este cea care genereaza baza de impozitare vizata de legea fiscala, iar prezentarea intr-o alta forma a tranzactiei diferita de cea corespunzatoare continutului sau economic real, urmareste, de regula, obtinerea unor avantaje fiscale.
Intrebarea generala a reprezentantilor societatilor care activeaza in domeniul transportului este cum pot determina daca societatile sunt supuse riscului de reincadrare a diurnelor. Recomandarea este ca prin intermediul departamentului financiar sau, mai indicat, prin intermediul unei echipe de consultanti fiscali cu practica intensiva in acest domeniu, sa analizeze in detaliu aspecte precum:
– daca locul muncii este intr-adevar modificat prin delegare/detasare;
– daca sumele incluse in diurna acordata salariatilor conducatori auto reprezinta si remuneratie pentru servicii de incarcare si descarcare a bunurilor transportate;
– daca sunt intocmite documente care sa confirme un eventual acord al salariatului pentru prelungirea cu inca 60 de zile a delegarii;
– daca diurna externa se acorda din momentul trecerii cu mijloacele de transport prin punctul de trecere a frontierei de stat a Romaniei, atat la plecare, cat si la inapoierea in tara, in functie de numarul de zile in care are loc deplasarea, considerandu-se fiecare 24 de ore, cate o zi de delegare sau detasare;
– daca diurna este stabilita in functie de alte repere (prin raportare selectiva doar la una din atributiile de serviciu ale salariatului sofer, nefiind raportata in mod esential la nevoile salariatului carora le este destinata), neurmarind scopul esential prevazut de lege de a asigura acoperirea cheltuielilor minimale necesare ale salariatului care nu sunt cuprinse in cheltuielile de cazare si transport (cheltuieli de hrana, apa, alte cheltuieli marunte uzuale);
– daca la determinarea diurnei legale se au in vedere nivelurile stabilite pentru fiecare tara in care are loc deplasarea, potrivit anexei HG nr. 518/1995, si perioada determinata in functie de mijlocul de transport folosit, avandu-se in vedere: momentul trecerii cu mijloacele de transport prin punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei, atat la plecarea in strainatate, cat si la inapoierea in tara, momentul decolarii avionului, la plecarea in strainatate, si momentul aterizarii avionului, la sosirea in tara, de si pe aeroporturile care constituie puncte de trecere a frontierei de stat a Romaniei.
Totodata, punctez ca fiind de impact major in posibila reincadrare fiscala a diurnelor discrepanta intre veniturile la care se stabilesc si platesc obligatii fiscale, de regula salariul minim, si totalitatea veniturilor platite angajatilor. Aceasta situatie se transpune in venituri de natura neimpozabila semnificativ mai mari decat veniturile de natura impozabila.
In concluzie, avand in vedere si elementele punctate anterior, recomandarea este sa va asigurati ca modul de acordare a diurnei la nivelul societatii pe care o reprezentati reflecta realitatea economica si totodata, foarte important, ca aceasta nu are drept scop obtinerea unor avantaje fiscale.
Articol publicat pe portalul stiidelatsg.ro și semnat de Oana Rada, partener DARIAN TAX si colaborator Transport Academy.
Întrebarea mea este:
De ce este necesara modificarea locului muncii șoferului, daca prin OG38/2008 care transpune Dir. 2002/15/CE acesta este definit după cum urmează:.
d) loc de muncă al lucrătorului mobil/conducătorului auto independent – locul de la sediul principal al
întreprinderii sau de la sediile secundare ale acesteia, unde lucrătorul mobil/conducătorul auto independent își îndeplinește atribuțiile, ori vehiculul pe care îl utilizează în exercitarea atribuțiilor sale sau orice alt loc unde acesta desfășoară activități de transport;
e) lucrător mobil – orice angajat al unei întreprinderi care efectuează transporturi rutiere publice și/sau în cont
propriu și face parte din personalul implicat efectiv în operațiuni de transport rutier. Cursanții și stagiarii
implicați efectiv în operațiuni de transport rutier sunt considerați lucrători mobili;
Locul de munca al unui șofer nu se modifica el este implicit prin definiția unui lucrător mobil.
Condițiile de munca nu se modifica, ele sunt aceleași indiferent de tara unde își desfășoară activitatea.
In funcție de tara unde se găsește, doar costul vieții este diferit, iar diferența de cost este compensata prin diurna.
Continua sa subziste confuzia intre termenul de Detașare din Codul Muncii si termenul de Detașare Transnaționala apărut in legea 16/2017, transpus din Dir. 67/2014.
Detașare Transnaționala este echivalenta cu Delegarea definita in codul Muncii.
Nu știu sa existe in REVISAL un buton care sa permită înregistrarea unei DELEGARI.
Pentru Delegare nu cred ca se face act adițional la contrat, (prin delegare contractul de munca nu se suspenda) ci doar o informare cu privire la condițiile de mediu obiceiuri si altele din tara sau locul respectiv daca ele nu sunt deja prevăzute in contractul de munca.