Cum calculezi cu CAT trebuie sa cresti tarifele de transport ca sa acoperi cresterile de preturi la motorina?

In cadrul emisiunii saptamanale ”Barometrul Preturilor la Carburant” din data de 16.03.2022 am povestit despre modalitatea in care puteti calcula simplu, cu un fisier XLS, impactul pe care ar trebui sa-l transpuneti in tariful de transport de pe urma cresterii explozive a preturilor la motorina. El poate fi folosit pe termen lung, nu doar in astfel de perioade de criza.

Am pregatit acest fisier simplu pentru Dvs, sa il puteti descarca si utiliza. Evident, acest tabel este intocmit intr-un mod cat mai simplu si mai intuitiv, fiind dedicat operatorilor de transport mai mici, care inca nu au sisteme informatice care sa ii ajute mult mai rapid in obtinerea de rapoarte si analize.

DE CE AM DECIS SA PUBLICAM ACEST TABEL?

”Multi operatori de transport fac cateva greseli majore in aceasta perioada: cea mai mare este ca nu indraznesc sa ceara clientilor mai multi bani de teama sa nu ii piarda. Am explicat de multe ori ca acum este cel mai bun moment sa lucreze pe tarife corecte, ancorate in realitatea pietei din punct de vedere a costurilor. A doua greseala este ca nu se pregatesc cu calcule detaliate atunci cand indraznesc sa se duca sa ceara o marire si merg in continuare pe vechile expresii lacrimogene ”nu am bani sa platesc soferii”, ”parchez camioanele și vin cu șoferii la tine” etc. Adresandu-ma transportatorilor, le pot spune asa: clientilor trebuie sa li se prezinte impactul detaliat in costuri, sa vada ca stiti sa va faceti calculele si cunoasteti foarte bine detaliile. Abia atunci dati senzatia ca puteti fi un partener de lunga durata si clientul devine brusc mult mai deschis. Altfel, veti fi folositi doar ca si ”carne de tun” pana vine altul care nu stie si asa mai departe. E momentul să mergeți ”open-book” la clienți, cu toate costurile pe masă.

Bine, mai e si a treia greseala: in loc sa se focuseze pe ceea ce pot face ei insisi, transportatorii se tot intreaba ce pot face altii pentru ei, asteptand tot soiul de interventii, desi de fiecare data am constatat ca totul tine doar de noi”, a declarat Decebal Popescu.

Fisierul XLS pe care sa lucrati il puteti descarca de aici:

UNDE POT VEDEA PREZENTAREA VIDEO?

Va sfatuim sa urmariti acest film de 20 de minute pentru a va familiariza cu modalitatea in care puteti lucra cu fisierul si sa ascultati si ideile pe care le-a transmit consultantul nostru, Decebal Popescu, in cadrul emisiunii. Link aici:

SUNT NOUTATI FATA DE EXEMPLUL PREZENTAT IN EMISIUNE?

DA, am introdus sectiuni dedicate calculelor pentru transportul intern dar si o sectiune pentru analiza impactului asupra unui model de pret pe cursa, in locul celui pe km parcurs.

CARE E APLICABILITATEA TABELULUI?

Pe transport international / intracomunitar, marea majoritate a operatorilor de transport practica tarifarea pe km parcurs, plin sau gol, impusa de client. Bineinteles, intre km parcursi si cei platiti, apar diferente. Le puteti pune in calculele din tabel pentru a vedea modul in care trebuie sa transpuneti corect in tarif.

Pe transportul intern, majoritatea caselor de expeditii sau a clientilor care utilizeaza transportatori ”captivi” (adica cei care lucreaza in sistem de ”flota dedicata”, pe o perioada mai lunga de timp) ii plateste pe acestia la ”km tarifar”, un sistem foarte vechi (ca sa nu spunem mai mult), insa utilizat la scara larga ca si sistem de referinta. Nu ar fi nicio problema atata vreme cat dvs (transportatorul) reusiti sa calibrati tariful in asa fel incat sa acopere KM REAL PARCURSI, chiar daca in fata clientului va raportati la km ”tarifari”. Evident, vorbim de km parcursi IN INTERESUL clientului respectiv. Nu incercati sa puneti in carca clientului si km pe care ii faceti in afara rutei pentru probleme personale sau alte situatii de acest gen care nu pot fi imputate clientului. In tabel gasiti o sectiune dedicata exclusiv transportului intern.

Tarifarea la cursa este intalnita atat in transport intern cat si international, fiind specifica zonei SPOT (curse ocazionale, de pe burse sau de la clienti cu care s-a mai lucrat in trecut) sau in cazul clientilor cu contract pe anumite volume de curse cu unic sens (gen contract de 3 curse  / saptamana de la Bucuresti la Cluj, un singur sens platit). V-am pus in tabel si o varianta de calcul a impactului pentru aceste curse. Oricum am privi, tot la km ne raportam, insa trebuie sa fim atenti LA CE KM ne raportam.

CUM FOLOSITI TABELUL?
  • Modificati date DOAR in campurile marcate cu culoarea verde deschis (consum mediu, medie km, % abatere km parcursi, preturile / litru / tari, pret / km contract)
  • Preturile / litru pe care trebuie sa le introduceti trebuie sa fie NETE, adica fara TVA si cu acciza recuperabila deja scazuta, la tarile precum Belgia, Franta, Spania etc.
  • Cand introduceti procentele de alimentari pe fiecare tara in parte la un contract, folositi datele de la mai multe masini utilizate pe acel contract, pentru a avea o medie cat mai apropiata de cea reala.
  • Mare atentie la ACCIZA RETURNABILA, intrucat aceasta poate varia de la momentul incheierii contractului pana la cel al calculului de impact. Verificati in mod constant cu furnizorul dvs de solutii de plata a carburantului.
  • Introduceti DE FIECARE data valorile (preturile la carburant si preturile de transport) pe care le aveti in evidentele / contractele dvs. Cele folosite de noi ca EXEMPLU in fisier sunt INVENTATE.
  • Tabelul este doar cu scop EDUCATIV, sa va ajute la calculul rapid al impactului, de aceea am folosit date inventate de noi. Puteti adauga / inlocui tari, dupa specificul activitatii dvs.
  • Tabelul poate fi folosit doar pentru impactul costurilor cu carburantul! Pe langa carburant, o firma de transport are si alte costuri (asigurari, taxe de drum, soferi, personal TESA, reparatii si mentenanta, leasing, parcari etc) ce trebuie monitorizate constant ca si evolutie, la final ele influentand major calculul tarifului final ce trebuie ofertat si (evident) al ponderii costurilor cu carburantul din tariful de transport. Dar am zis sa nu complicam in acest fisier calculele. Cu alte cuvinte, impactul cresterii totale de costuri este mult mai mare si trebuie recuperat exclusiv din tarife.
  • Pentru simplitate, tabelul NU INCLUDE costurile cu recuperarea TVA si returnarea accizei. Dar, in cadrul analizelor aprofundate pe care le veti face, trebuie sa tineti cont si de ele.

Fisierul XLS pe care sa lucrati il puteti descarca de aici:

TABELUL POATE FI PERFECTIONAT IN TIMP?

Desigur, cum spuneam, tabelul este doar un punct de pornire, puteti sa il adaptati nevoilor dvs si de aici sa va vina idei de calcule mult mai complexe. Important e SA INCEPETI! Noi, pe masura ce mai apar scenarii / propuneri, il vom adapta. Dar nimeni nu cunoaste mai bine nevoia din firma dvs decat… ati ghicit, DVS! Ganditi-va propriile tabele, propriile analize, nu asteptati sa le faca altii pentru voi. Voi stiti cel mai bine!

DE UNDE IAU PRETURI DE REFERINTA LA MOTORINA?

Cand implementati o clauza de ajustare a tarifelor in functie de evolutia pretului la carburant, trebuie sa intelegeti ca aceasta clauza functioneaza in ambele directii. Cand creste pretul, clientul trebuie sa va mareasca tariful, cand scade pretul, dumneavoastra trebuie sa ii micsorati tariful. Pentru ca toata lumea sa fie la ”aceeasi pagina”, trebuie sa aveti un sistem unic de referinta, adica sa va uitati si dvs si clientul la aceleasi date.

Astfel, sursele publice pot fi:

  • preturile de lista afisate public de cei mai importanti furnizori de solutii de plata a carburantului in Europa
  • site-ul Comisiei Europene unde e afisata saptamanal evolutia preturilor la carburant in tarile UE. Aici link catre Weekly Oil Bulletin
  • pentru cei de pe transport intern, poate fi folosit site-ul PECO-ONLINE si raportul istoric intocmit de ei la linkul de AICI.

Atentie!! E foarte important ca respectivul barometru utilizat sa fie public, astfel incat si dvs si clientul sa aveti acces nestingherit la el, la orice moment.

Foarte important: preturile puse de noi in tabel sunt FICTIVE!!! Completati tabelul cu preturile pe care le aveti dvs in relatie cu furnizorul dvs (in cazul preturilor la motorina) sau cu clientul dvs (in cazul tarifelor de transport)!!!

 

Fisierul XLS pe care sa lucrati il puteti descarca de aici:

SI TOTUSI… CUM CRESTEM TARIFELE?

Incepeti prin a depune o solicitare de marire a tarifelor de transport ARGUMENTATA CORECT SI DETALIAT, pentru ca are mult mai multe sanse de reusita decat o solicitare de genul ”mai pune si tu ceva la pret”. Prezentati clientului TOATA structura de costuri foarte bine detaliata, incluzand si marja dvs de profit. Practic, negocierea trebuie sa ajunga in acea zona, a nivelului marjei dvs, care trebuie sa fie multumitor. Acolo trebuie sa fie ”linia rosie”, pentru ca nimeni in lumea asta nu tine un business pe pierdere.

Speram sa va fie de folos si sa va ajute sa configurati PRETURI CORECTE pentru serviciul prestat, evitand situatiile in care lucrati sub costuri.

Pentru orice detalii suplimentare, va invitam sa ne contactati prin intermediul formularului de pe site.

Mult succes!

Alte articole utile:

Gasiti aici ultima editie inregistrata:

Transporturile rutiere de marfuri – in TOPUL anului 2021.

Gasesti aici Rezumatul modificarilor de taxe drum din Europa in 2022 – situatie la data de 12.01.2022

Vezi care sunt . De asemenea, poti urmari si cele 10 minute in care Oana Rada explica noile prevederi:

Vezi AICI ghidul informativ pentru asiguratii si pagubitii CITY Insurance.

Canalul de

Ne puteti urmări pe pagina de Facebook, pe contul de LinkedIn, pe Instagram precum si pe canalul de Youtube „Transport Academy”. , acolo unde te invităm să dai SUBSCRIBE pentru a urmări toate sesiunile video „Transport Academy LIVE” cu Decebal Popescu si invitatii sai.

 

 

 

 

Written by admin