Se intampla ACUM in America: 4.200 de șoferi și-au pierdut locul de muncă în septembrie
Traducere și adaptare din Business Insider, articol semnat de Rachel Premack, Oct 4, 2019
• Veniturile șoferilor de camioane au scăzut în 2019, iar sute de companii de camioane au intrat în faliment.
• Raportul pentru septembrie al guvernului federal referitor la locurile de muncă a relevat faptul că 4.200 de șoferi de camion și-au pierdut locul de muncă doar într-o singură lună (septembrie).
• Recesiunea încetinește industria de transport americana, cifrata la peste 800 de miliarde de dolari
• 3.5 milioane soferi sunt activi in SUA, potrivit American Trucking Association.
• Anul trecut, ATA estima un necesar de peste 90.000 de soferi / an in urmatoarea decada
• După ce s-a menținut constant la 3,7%, rata șomajului din SUA a scăzut în septembrie la un nivel record de 3,5%, conform raportului lunar al Biroului de Statistică al Muncii al Departamentului Muncii (BLS) – cel mai mic din 50 de ani. În timp ce SUA au câștigat 136.000 de locuri de muncă în septembrie (la nivelul intregii economii), acest număr este în scădere față de numărul ajustat din august de 168.000 de locuri de muncă câștigate.
Neil Stayner este șofer de camion încă din 2001. Dar acum, odata cu scăderea majoră a tarifelor de transport, a abandonat meseria.
„Afacerea mea a “murit”, din cauza fapului ca tarifele oferite pentru transportul de marfă au scăzut la un nivel minim istoric”, a spus Stayner pentru Business Insider. „Este trist… dacă mă gândesc la tot ceea ce am sacrificat în fiecare zi, în fiecare săptămână, în fiecare vacanță, departe de familia mea”.
Transportul rutier cu camioane mari in America de Nord a intrat în recesiune încă din prima jumătate a anului 2019, potrivit ACT Research. Acest fapt nu-i surprinde pe șoferii de camioane, multi proprietari ai vehiculelor pe care lucreaza, ei declarand catre Business Insider că veniturile lor au scăzut anul acesta.
„Nu știu cât timp pot să mai stau în afaceri”, spune un alt camionagiu, Christopher Powell, ale carui venituri din transport au scazut cu peste 30%.
Această negativitate s-a reflectat si într-un raport al Morgan Stanley pentru investitori, referitor la estimarile privind costurile cu transportul. Conform barometrului, pe care MS il intocmeste lunar, așteptările privind tarifele sunt intr-o continua scadere, in dezavantajul evident al transportatorilor, “cu mult sub nivelulul anului 2016”, cel mai recent moment in care costul cu transportul era atat de favorabil expeditorilor. Dar, oare scaderea tarifelor la un asemenea nivel va garanta obtinerea unor servicii de calitate?
În timp ce volumele de marfă au înregistrat o creștere în iulie și august, indicatorii arata faptul că o recesiune continuă să afecteze piața de camioane din America, cifrata la peste 800 miliarde de dolari anual. Raportul lunar al locurilor de muncă intocmit de guvernul federal, publicat pe 4 octombrie, arata că detinatorii de flote au “taiat” peste 4.200 de posturi. Producatorii, care dau de lucru industriei de transport, au tăiat si ei, la randul lor, peste 4.000 de locuri de muncă.
Raportul anterior, din septembrie, a relevat faptul ca 5.100 de job-uri din transport au “disparut” in luna august, in crestere fata de estimarea de la inceputul lunii care “spera” la o reducere de doar 4.500 de posturi.
În prima jumătate a anului 2019, în jur de 640 de companii de transport rutier au intrat în faliment, potrivit datelor referitoare la industrie raportate de Broughton Capital LLC. Asta înseamnă mai mult decât triplu față de falimentele raportate in aceeași perioadă a anului trecut, 175.
In America de Nord, recesiunea în randul camionagiilor a afectat în special transportatorii mici, care operează în mare parte pe piața spot. Asa cum bine stim, ca si pe piata europeana, comenzile pot fi luate de pe piata spot (la vedere), de genul burselor si a caselor de expeditii (denumite brokeri in America de Nord) sau printr-un contract anterior discutat, cu angajamente ferme de ambele parti in privinta volumelor si a capacitatii, intins pe o perioada mai lunga. Marea majoritate a operatorilor de transport functioneaza pe baza de contracte, potrivit American Trucking Association. Bineinteles, exista avantaje si dezavantaje in ambele variante, ceea ce inseamna ca un mix intre cele doua abordari este de dorit pe termen lung.
(Nota noastra) In vremurile in care capacitatea disponibila este inferioara volumelor de tranportat (pe scurt, cand cererea depaseste oferta) prezenta sustinuta pe piata spot este de dorit pentru ca poti “dicta” pretul. In situatia inversa, similara celei de astazi, “acoperirea” cu contracte pe termen lung pare sa fie solutia castigatoare.
Stim, e o afirmatie din categoria “sa fie bine ca sa nu fie rau”, dar noi, romanii, nu invatam decat foarte rar din experientele anterioare. E usor sa spunem acum “v-am zis noi”, dar… la ce ne mai ajuta?
In ultimii ani, am promovat intens in toate conferintele transportatorilor si in presa de specialitate necesitatea de a cunoaste foarte bine costurile aferente parcurgerii unui km, toti factorii care le pot influenta (cum si cat), pentru a putea determina in mod CORECT tariful de transport pe care il propunem clientilor. De asemenea, am prezentat an de an grafice de evolutie si predictie asupra raportului intre volume si capacitate disponibila, indicand in mod clar faptul ca investitia in cresterea flotei trebuie facuta doar in conditiile unei analize foarte atente asupra potentialului de piata, a disponibilitatii resursei umane (atat in ceea ce priveste soferii cat si in zona operational – administrativa). Am dat semnale clare cand trebuie sa crestem preturile si cand trebuie sa ne securizam clientii / angajatii.
Am recomandat, de fiecare data, CRESTEREA SUSTENABILA, PASII MICI, STABILITATEA, PREGATIREA PROFESIONALA CONTINUA, dar piata de transport a preferat sa ramana, intr-o mare masura, in zona de haos, de crestere necontrolata, fara analize pertinente, in zona in care ne masuram eficiența in numarul de camioane detinute, “cel mai” si “cea mai”. Peste toate astea, in goana dupa “kilometri”, acceptam clauze aberante din partea clientilor, ce pot fi usor de demontat in orice litigiu, doar ca transportatorii fug de litigii de teama pierderii “clientului”. Din pacate, inca nu am invatat sa spunem “NU”.
Reamintim, la nivelul anului 2017, conform Coface, marja medie in industria de transport a fost de 3.9%. Si 2017 a fost un an bunicel. Fara alte comentarii…
Ne intoarcem in America, acolo unde…
Ratele pieței spot s-au prăbușit în 2019, în timp ce ratele pieței contractuale nu au înregistrat aceeași scădere (logic, nu?).
Conform celui mai recent raport Chainanalytics-Cowen Frecven Indices, tarifele spot au scăzut cu 16,1% față de aceeași perioadă din 2018. Tarifele contractuale au scăzut doar cu 8,1% (e mai bine cu contracte, nu?)
Cu toate acestea, marile companii, care lucreaza in special cu contracte pe termen lung, sufera si ele împreună cu proprietarii de întreprinderi mici, cum ar fi Stayner.
Roadrunner, cel mai mare al 31-lea detinator de flota din SUA, a anunțat luni că a tăiat 10% din forța de muncă – toate acestea fiind din sectorul său neprofitabil, acela al marfurilor generale (echivalentul prelatei standard in Europa). Acel 10% inseamna peste 450 de angajati…
Cold Carriers, o companie cu istoric, activa in zona transporturilor cu temperatura controlata, avand peste 400 de șoferi angajati, a inregistrat cererea de faliment săptămâna trecută. Și liderii industriei precum J.B. Hunt, Knight-Swift și Schneider si-au redus serios previziunile pentru anul in curs, asteptandu-se la scaderi majore de profitabilitate.
Și se pare că e doar începutul…
Intrebările „redacției”
1. Credeti ca puteti descoperi aspecte similare intre ceea ce se intampla in Statele Unite si ceea ce se (poate) intampla in Europa / Romania? Sau nu exista nicio legatura?
2. Identificati vreo asemanare intre ceea ce le-ar putea asteapta pe companiile romanesti de transport care se vor muta in Vest dupa trecerea Pachetului de Mobilitate si provocarea pe care a avut-o cel mai vechi tour operator din lume (Thomas Cook), al carui business se baza aproape exclusiv pe prezenta fizica in locatii grandioase si pe un mod invechit de a face turism, in razboiul cu platformele digitale?
3. Ce am avea de invatat de aici?
Va invitam la dezbatere.
Lasa un comentariu