6 minute

Noi reguli de TVA aplicate de la 1 ianuarie 2020. Ce se întâmplă cu CMR-urile?

Începutul de an aduce modificări considerabile din perspectiva TVA, referitoare la pachetul de „remedii” reglementat de Directiva Consiliului UE 1910/2018, aplicabil direct la nivelul tuturor statelor membre. Acest pachet cuprinde noi reguli privind (i) armonizarea regulilor privind tratamentul de TVA aplicabil tranzacțiilor desfășurate în cadrul înțelegerilor contractuale de tipul „stocuri la dispoziția clientului”, (ii) armonizarea regulilor de alocare a relației de transport în cadrul operațiunilor intracomunitare în lanț și (iii) reglementarea concretă a condițiilor de scutire a TVA a livrărilor intracomunitare.

Astfel, societățile care comercializează intracomunitar bunuri trebuie să țină cont de faptul că începând cu 1 ianuarie 2020 există noi condiții pentru aplicarea scutirii de TVA pentru livrările intracomunitare de bunuri:

1. Comunicarea expresă a codului de înregistrare în scopuri de TVA către furnizor. Așadar, codul de TVA devine condiție obligatorie, de fond pentru a scuti de TVA livrările intracomunitare de bunuri;
2. Declararea corectă din partea furnizorului a livrării intracomunitare în declarația VIES (D390);
3. Dovedirea transportului intracomunitar de către cel care aplică scutirea de TVA
Condiția privind dovedirea transportului devine mai restrictivă, astfel că se identifică, de la caz la caz (funcție de persoana care asigură transportul – furnizorul sau cumpărătorul), următoarele condiții de dovedire a transportului intracomunitar:

1. În cazul în care furnizorul asigură transportul, acesta indică faptul că transportul a fost asigurat de el sau de un terț în numele lui prin documente relevante sau, în cazul în care cumpărătorul asigură transportul, furnizorul trebuie să dețină declarație scrisă din partea cumpărătorului care să conțină anumite elemente specifice (de exemplu: data emiterii, numele și adresa cumpărătorului, cantitatea și natura bunurilor, data și locul de sosire al bunurilor) și care să ateste că acesta din urmă sau un terț (în numele său) s-a ocupat de expedierea sau transportul bunurilor;

ȘI

2. Furnizorul deține cel puțin două dintre documentele legate de transport, dintre care menționăm: CMR semnat, conosament, factura emisă de transportator (cu elemente care să facă posibilă corelarea transportului cu bunurile expediate), un document oficial eliberat de o autoritate publică care atestă sosirea bunurilor în celălalt stat membru.

Crește atenția acordată documentării tranzacțiilor și implicit a procedurilor de management a documentelor justificative

Crește atenția acordată documentării tranzacțiilor și implicit a procedurilor de management a documentelor justificative

Astfel, noile condiții de aplicare a scutirii de TVA vor avea drept consecință revizuirea de către societățile care efectuează livrări intracomunitare de bunuri a proceselor și vor spori atenția acordată documentării tranzacțiilor și implicit a procedurilor de management a documentelor justificative.

În consecință, societățile care efectuează livrări intracomunitare de bunuri vor pune mult mai mult accent pe aspecte ce țin de relația cu transportatorii pe arii precum:

1. Forma contractelor și comenzilor încheiate cu transportatorii;
2. Intensificarea controalelor asupra CMR-urilor primite încât să se asigure că acestea sunt completate în totalitate și că poartă toate semnăturile necesare (aici găsiți un film despre modul CORECT în care trebuie completat un CMR);
3. Reducerea termenelor de primire și adunare a documentelor de transport pentru a asigura documentarea corespunzătoare a scutirii de TVA.

În concluzie, deși modificările vizează în principiu furnizorii de bunuri care efectuează livrări intracomunitare, dorința de conformare a acestora la noile condiții va schimba regulile jocului în ceea ce privește relația dintre furnizori/cumpărători și transportatori, aceștia din urmă cel mai probabil urmând să resimtă în perioada următoare o oarecare presiune în a asigura suportul în pregătirea și transmiterea documentelor de transport într-o formă cât mai corectă și cât mai rapidă.

Care transportatori sunt cei mai afectați?

Desigur, este vorba despre transportatorii care efectuează curse intracomunitare pe perioade mai lungi de timp, ajungând în Romania după câteva luni. Prin urmare, în cele mai multe cazuri, aceștia returnează CMR-urile către clienți la aproape 2 luni de la momentul cursei. Mulți alții chiar și mai târziu de atât. Ei vor trebui să găsească o soluție alternativă prin care să recupereze documentele mult mai rapid, respectând astfel noile posibile cerințe din partea clienților (dacă vă interesează o astfel de propunere de soluție alternativă, lasati-ne un mesaj pe formularul de contact și vom reveni noi către Dvs personal).

Implicații POZITIVE:
– recuperarea si transmiterea documentelor către client mai rapid va duce și la SCĂDEREA termenelor de încasare a facturilor de transport față de data efectivă a prestării serviciului (vă aduceți aminte când am vorbit de ciclul de conversie a numerarului și implicațiile majore ale acestuia în profitabilitatea firmei?).

Implicații NEGATIVE:
– aplicarea de penalizări (prin prevederi contractuale) de către client atunci când transportatorul nu livrează la timpul agreat prin contract documentele doveditoare ale efectuării transportului;
– expeditorul (clientul) poate profita de aceste noi prevederi pentru a solicita EXCLUSIV CMR-ul in original, deși în ziua de astăzi tot mai mulți clienți accepta CMR-uri in copie (vorbim de clienți direcți, nu de case de expediție). În această situație, se ajunge la o extindere a termenelor de încasare a facturilor de transport, lucru care agraveaza și mai mult situația și așa dificilă în care se află întreaga industrie de transport.

Exemplu de prevedere contractuală referitoare la întârzierea predării CMR-ului original

Exemplu de prevedere contractuală referitoare la întârzierea predării CMR-ului original

Profităm de ocazie ca să mai dăm și niște idei, le puteți considera la rubrica “Sfatul nostru”:

1. Fiți atenți ce conditii agreați și semnați în contractele de transport și / sau în comenzi! Citiți fiecare paragraf cu mare atenție. Apelați la un traducător autorizat (dacă partenerul e extern) și la un consultant juridic / avocat ÎNAINTE de a semna un contract de transport, ca să nu plătiți de 100 de ori DUPĂ.
2. Alegeți-vă clienții dintre cei care vă sunt sau vă pot fi PARTENERI, oameni cu care puteți comunica eficient și deschis, evitați pe cei care vă aleg pentru ca sunteți cel mai ieftin. Aceștia din urmă vă vor lăsa baltă imediat ce va apărea unul mai ieftin ca dvs. Și e doar o chestiune de timp…
3. Știm, e greu astăzi să găsești de lucru, volumele sunt in scădere în întreaga Europă. Dar asta nu înseamnă că trebuie să accepti orice doar ca să “învârți roata”. Mai bine reduci flota și o optimizezi la maxim pentru cât ai efectiv de lucru cu acei clienți de care aminteam mai sus.
4. Nu întotdeauna cine îți oferă prețul cel mai mare e și cea mai bună variantă. Întotdeauna se ascunde ceva în spatele unui preț (aparent) senzațional… verificați atent orice potențial colaborator.
5. Cautați soluții alternative de a recupera documentele rapid de la șoferii din traseu (dacă vă interesează o astfel de propunere, lasati-ne un mesaj pe formularul de contact), calculați impactul in costuri și adaugați-l în preț atunci când îl transmiteți clientului.

Transportatorul român trebuie să fie suficient de pregătit să transfere clientului costurile reale care sunt în spatele fiecărui km parcurs. Reamintim, dintr-o marjă reală medie la nivel de industrie de 3.5% (vezi aici studiu COFACE, iar pentru 2019 se anunță cifre dezastruoase), unui transportator care lucrează legal și corect îi este aproape imposibil să susțină multe din tarifele care se practică astăzi în piață. Vă asigurăm că vom reveni pe acest subiect.

Analiză efectuată de:
Oana Rada – partener DARIAN Tax / consultant fiscal Transport Academy
Decebal Popescu – consultant senior Transport Academy

Written by admin