4 minute

Explozia prețurilor la carburant crește costurile operaționale ale transportatorilor cu peste 7%

Creșterea masivă a prețurilor la carburant și lipsa AdBlue, riscă să pună pe butuci industria de transport, în special companiile de transport mici și mijlocii, care nu au negociat în cadrul contractelor clauze de ajustare a tarifelor în funcție de evoluția prețurilor carburanților (FSC – Fuel Surcharge Calculator).

Având în vedere creșterea masivă continuă a prețurilor la carburant – doar prețul motorinei a crescut cu aproximativ 25% în decurs de un an (septembrie 2020 – septembrie 2021) – aceasta nu poate fi compensată prompt de industria de transport.

Sursa: Transport Market Monitor - Transporeon

Sursa: Transport Market Monitor (Transporeon)

Datorită marjelor reduse de profit în transportul rutier de marfă, companiile de transport mici și medii care nu reușesc să transfere creșterile de costuri operaționale către clienți își riscă existența.

Pe termen scurt, pentru a menține stabilitatea pieței pare că ar fi nevoie de intervenția politicului în această problemă, atât la nivel național, cât și la nivel european. Pe plan național, o variantă ar fi reducerea pentru o perioadă de timp a taxelor și accizelor la carburanți care reprezintă un procent foarte mare din prețul carburantului la pompă. Realistic vorbind, ținând cont și de barierele legislative la nivel european, acest lucru este practic imposibil.

Astfel, singura soluție pentru transportatorii rutieri rămâne aceea de a se așeza la masă cu clienții și să renegocieze tarifele de transport, pentru a putea face față creșterii costurilor de transport și pentru a evita blocajele în lanțul de aprovizionare. Desigur, o creștere a prețului de transport s-ar resimți până la prețul produselor la raft.

Pe termen lung, economia și în cele din urmă și consumatorii vor trebui să se adapteze la creșterea prețurilor, care va fi inevitabilă și, posibil, ireversibilă.

“La acest moment vorbim despre o criză majoră de capacitate disponibilă în piață. Iar transportatorii trebuie să înțeleagă că în astfel de momente trebuie să pună mult mai multe condiții decât ar fi pus înainte, clienții lor fiind dispuși să plătească mai aproape de realitatea costurilor pentru a-și asigura capacitatea necesară, evident și în condiții de calitate. Sfătuim de foarte mulți ani transportatorii să solicite includerea în contracte a clauzelor de Fuel Surcharge, dar din disperarea de a nu pierde clienții, foarte mulți ignoră acest lucru și iată cum asta îi poate duce acum aproape de faliment. Și lucrurile nu se vor opri aici, provocările pentru transportatori sunt abia la început. Dacă am compara septembrie 2020 cu septembrie 2021, avem o creștere a costurilor unui transportator în regim intracomunitar, cu ansamblu complet, cu aproape 7% doar din cauza carburantului, ceea ce înseamnă aproximativ 7 centi/km în plus pe care ar trebui să-i adauge la tarif, atunci când vorbim de un parcurs mediu de 120.000 km/an”, ne-a declarat Decebal Popescu, consultant în management și realizatorul podcast-ului Transport Academy LIVE.

Lipsa AdBlue, o altă problemă pentru industria de transport din Europa

Însă, nu doar industria de transport este afectată de creșterea masivă continuă a prețurilor la energie (carburant), ci și producția de AdBlue, uree utilizată de camioane cu sistem de reducere catalitică a emisiilor (SCR). Cauza este creșterea prețului global al metanului, care îi determină pe producătorii de AdBlue să reducă producția la minim.

Metanul este una dintre materiile prime în producția de amoniac (NH3), care este utilizat într-o varietate de moduri în industria chimică, nu în ultimul rând pentru producerea de îngrășăminte. În plus, amoniacul este cea mai importantă materie primă pentru producția de uree, care, la rândul său, este componenta principală a Adblue.

Diverși producători independenți de AdBlue din Europa au anunțat deja că vor reduce parțial sau chiar vor opri producția din cauza ineficienței, ceea ce înseamnă riscul ca mii de camioane cu motoare diesel Euro V și Euro VI să se oprească devine real, în toată Europa. Acestea nu vor mai putea funcționa, chiar dacă rezervoarele de carburant ar fi pline.

Spre exemplu, pe 19 octombrie, Duslo, unul din cei mai mari producători europeni de chimicale, inclusiv AdBlue, a anunțat că reduce la minim producția și ar chiar să o oprească pentru o perioadă. Compania slovacă deservește piețe importante pentru transportul rutier, precum Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Italia, precum și Slovacia, o zonă cu trafic intens de camioane.

BASF și SKW au anunțat și ele că reduc producția. La finalul lunii septembrie, gigantul chimic BASF a redus producția de amoniac la fabricile sale din Ludwigshafen și Anvers. La mijlocul lunii octombrie, fabricile de azot SKW din Piesteritz, cel mai mare producător din Germania, au tras un semnal de alarmă. Motivul este același în ambele cazuri: prețurile mari ale gazelor naturale ar face producția neeconomică.

Și în România producția de AdBlue este afectată de creșterea masivă a prețului gazelor naturale, lucru confirmat pentru infotrucker.ro de AdBlue România.

„Din păcate, trebuie să confirmăm informațiile. Gazele naturale scumpe duc la producție de AdBlue scumpă, care nu poate fi recuperată imediat. Fabricile care au rămas pe picioare produc la limita disponibilităților și solicită preț conform cu cererea și oferta”, spune Ionel Cristea, AdBlue România.

Acest lucru ar avea consecințe dramatice pentru un procent mare de camioane care folosesc acest aditiv. O criză generalizată necesită intervenția politică atât pe plan național, cât și a Uniunii Europene, care până acum nu se întâmplă.

Creșterea continuă a prețurilor la motorină și lipsa AdBlue, combinată cu criza de șoferi și intrarea în vigoare a noilor măsuri ale Pachetului de Mobilitate riscă să încetinească transportul rutier de mărfuri, deși cererea pare să fie cu mult peste cifrele obișnuite, amplificată și de explozia comerțului online și a bătăliei pe scăderea timpilor de livrare la clientul final.

De asemenea, riscă să crească utilizarea emulatoarelor AdBlue, ilegale în multe state europene, lucru care va crește emisiile poluante și va genera o concurență neloială.

Articol preluat din infotrucker.ro

 

Alte articole:

Vezi

Vezi

Vezi AICI ghidul informativ pentru asiguratii si pagubitii CITY Insurance.

Ne puteti urmări pe pagina de Facebook, pe contul de LinkedIn, pe Instagram precum si pe canalul de Youtube „Transport Academy”. , acolo unde te invităm să dai SUBSCRIBE pentru a urmări toate sesiunile video „Transport Academy LIVE” cu Decebal Popescu si invitatii sai.

Emisiunea Transport Academy LIVE, moderată de Decebal Popescu - săptămânal pe canalul de Youtube "Transport Academy"

Emisiunea Transport Academy LIVE, moderată de Decebal Popescu – pe canalul de Youtube „Transport Academy”

Written by admin