Cum arata piața de transport la final de Aprilie și început de Mai ? Ce predicții avem pentru perioada următoare si cum sunt influențate prețurile de transport?
Pe baza datelor oferite de Transporeon / TIM Consult GmbH,am facut o analiza si vom sublinia urmatoarele aspecte:
1. Capacitatea disponibila pe piata (camioane in cautare de incarcatura) a SCAZUT cu 23.3% fata de luna martie. Teoretic, ar trebui sa insemne o medie mai mare de km parcursi / luna cu incarcatura fata de luna precedenta. La voi cum e? Ati facut analiza?
Cu toate acestea, fata de aceeasi perioada a anului trecut, capacitatea disponibila este mai MARE cu 38.7% (foarte mult din punctul nostru de vedere), ceea ce pune o presiune mare pe tarife in sensul mentinerii acestora la un nivel scazut, pe fondul raportului cerere – oferta.
2. Despre preturile de transport… cele de la nivelul lunii Aprilie 2019 sunt cu aproape 5% mai MICI decat cele din Aprilie 2018, dar in crestere cu 8.1% fata de preturile inregistrate in luna Martie a acestui an.
3. Se inregistreaza o crestere usoara si a volumelor de transportat, dar nu suficient cat sa determine o crestere accelerata a tarifelor mai aproape de realitatea reprezentata de costurile reale ale unei operatiuni de transport.
Concluzia noastra:
– S-a investit foarte mult in camioane noi in ultimii ani, cresterea (la nivel european) doar in 2018 fata de 2017 fiind de 2.5%, usor inexplicabil pe fondul lipsei fortei de munca din domeniu (soferi). O prima indicatie ar fi sa incercati mentinerea flotei actuale, atata vreme cat aceasta raspunde cerintelor de calitate si performanta (eventual, reinnoiti constant pentru a raspunde cerintelor) si sa va concentrati atentia pe cresterea gradului de retentie a personalului, printr-o mai buna relationare cu acestia, intelegerea nevoilor si preocuparilor lor, adaptarea la caracteristicile generationale.
– Nu exista prea multe bariere in accesul la profesie, prin urmare nivelul pietei este unul scazut in ceea ce priveste cunoasterea in detaliu a structurii de costuri specifica unei operatiuni de transport de calitate, lucru care se rasfrange si in zona vanzarilor de servicii de transport, ceea ce duce la tarife ce tin industria (cel putin in Romania) la o marja medie de 3.5%, insuficienta pentru a finanta investitiile / dezvoltarea. Concluzia noastra ar fi ca trebuie sa investiti in OAMENI, in pregatirea lor, pentru a fi capabili sa “proceseze” in timp real informatiile care astazi sunt disponibile, trebuie doar accesate.
– 2019 incepe la fel de furtunos in achizitii de vehicule noi, in primul trimestru inregistrandu-se cu 5.5% mai multe camioane noi decat in perioada similara a anului precedent (sursa www.acea.be). In continuare, consideram nejustificata aceasta investitie masiva pe fondul unor anuntate scaderi de volume dar si a lipsei de personal. Focus pe stabilizarea business-ului si pregatirea personalului, in locul himerelor.
– Piata de vehicule second-hand este sub presiune, intrucat s-a “infundat” canalul de distributie catre Asia / Africa, vehiculele EURO6 nefiind atragatoare pentru acea zona. Din aceasta cauza, sa va asteptati la scaderea majora a preturilor oferite in cadrul operatiunilor de trade-in (atunci cand cedati vehiculul mai vechi ca avans la un vehicul nou) dar si la aparitia pe piata a multor noi operatori, achizitori de chilipiruri de la dealeri sau de la firme de transport, fara experienta (au auzit ei de la un prieten ca din transport se fac multi bani), care vor pune si mai mult presiune pe tarife, in sensul mentinerii acestora la un nivel scazut. Pe ei ii veti vedea inrolati ca si “tractionisti” la marii operatori europeni.
Ce ne asteapta in luna mai?
Capacitatea va fi in continuare la un nivel foarte ridicat, nu se vede la “orizont” nicio parghie prin care sa poata fi determinata cresterea preturilor, reglementate, ca intotdeauna, de nivelul de cerere si oferta. Prin urmare, clientii firmelor de transport vor incerca tot soiul de strategii pentru a muta mai multe volume in zona spot (burse – preturi ocazionale) decat pe preturile aferente contractelor incheiate anul trecut, atunci cand capacitatea era la un nivel mult mai scazut.
Concluziile noastre se bazeaza pe date din rapoartele Transporeon Market Monitor.
Ramaneti alaturi de Derox Management intrucat:
„Cu cat va reusi mai repede o organizatie sa transforme observatiile in orientari, cu atat mai rapid va obține un avantaj competitiv prin decizii și acțiuni calculate”.
John “Colonel” Boyd
strateg militar, pilot de vanatoare in USAF, Consultant al Pentagon-ului, om ale carui teorii au fost factori de influenta in domeniul militar, in sport, business si drept.
Lasa un comentariu