Clarificări ale deciziei CJUE privind regimul juridic al diurnei plătită șoferilor
La solicitarea Transport Academy, SCA Artenie, Secrieru & Partners au oferit mai multe clarificări privind decizia Curții Europene de Justiție, prin care aceasta își consolidează jurisprudența în ceea ce privește regimul juridic al diurnei plătite șoferilor în transportul internațional.
Prin hotărârea pronunțată în cauza C-428/19, Curtea Europeană de Justiție califică diurna plătită de transportatorii transnaționali șoferilor ca fiind “alocație specifică detașării”, parte componentă a salariului minim.
Ca și premisă, Curtea reține că regimul aplicabil transportatorilor internaționali este cel stabilit de Directiva nr. 96/17 privind detașarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii, respectiv cel al detașării.
În acest sens, se reconfirmă interpretarea oferită de CJUE în cauza C-815/18 Federatie Nederlandse Vakbeweging/Van den Bosch Transporten B.V.
Totodată, în interpretarea art. 3 din Directiva 96/17, în continuare practicii instituite prin hotărârea pronunțată în cauza C-396/13 Sahkoalojen ammattiliitto, Curtea apreciază că:
- Indiferent de legea substanțială a statului de origine, întreprinderile care detașează lucrători pe teritoriul altui stat membru au obligația să garanteze îndeplinirea condițiilor de muncă aplicabile pe teritoriul statului de destinație, inclusiv în ceea ce privește acordarea salariului minim;
- În limita valorii acestuia, alocațiile specifice detașării (i.e. diurnele) sunt considerate parte a remunerației, în măsura în care nu reprezintă o rambursare a cheltuielilor suportate efectiv pentru detașare, respectiv transport, cazare și masă;
- Majorările și sporurile (care nu sunt definite drept elemente care fac parte din salariul minim de legislația sau de practica națională a statului membru pe teritoriul căruia este detașat lucrătorul) care modifică raportul dintre prestația lucrătorului și contraprestația pe care o primește, nu intră însă în componența salariului minim. Este cazul sumei acordate cu titlu de compensație pentru prestația suplimentară în situația în care angajatorul solicită ca lucrătorul să presteze muncă suplimentară/ore suplimentare în condiții speciale.
Nu în ultimul rând, Curtea Europeană de Justiție stabilește că prima acordată conducătorilor auto pe baza economiilor realizate sub forma unei reduceri a consumului de carburant raportat la traseul efectuat nu periclitează siguranța rutieră și nu contravine Regulamentului nr. 561/2006.
Elementul de noutate îl reprezintă excluderea din sfera alocației specifice detașării a sumelor care corespund unei majorări care modifică raportul dintre prestația lucrătorului și contraprestația pe care o primește acesta.
În același timp, dezlegările Curții nu afectează regimul fiscal aplicabil diurnei.
Material realizat de SCA Artenie, Secrieru & Partners
12 Primăverii Blvd., District 1, Bucharest
Tel. 021.555.1448 | Fax. 021.555.1449
office@asp-advisors.com
Pentru informații relevante pentru șoferii profesioniști, în timp real, direct pe telefonul mobil, instalați aplicația Kopilot.
Magazinul Play – Click aici: http://shorturl.at/forBG
Huawei AppGallery – Click aici: https://bit.ly/2XoJSwx
Dacă vrei să intri în contact cu echipa noastră de consultanți, ne găsești AICI.
Ne puteti urmări pe pagina de Facebook, pe contul de LinkedIn, pe Instagram precum si pe canalul de Youtube „Transport Academy”. , acolo unde te invităm să dai SUBSCRIBE pentru a urmări toate sesiunile video „Transport Academy LIVE” cu Decebal Popescu si invitatii sai.
Mulțumim Decebal !