E OFICIAL: Germania intră pe drumul către recesiune. Ce se întamplă cu transporturile?
Articol publicat de agentia REUTERS, 25.07.2019.
La final, cateva consideratii despre impactul asupra transportatorilor.
BERLIN (Reuters) – Datele colectate in ultimele saptamani arata ca economia germana trece prin mari framantari, luna iulie fiind la cel mai scăzut nivel din ultimii șase ani, a arătat joi un studiu publicat joi, semnalând astfel ca o criza a industriei prelucratoare atrage cea mai mare economia a Europei pe drumul către recesiune.
Datele sunt dezastruoase pentru economia bazată pe export a Germaniei, care a fost lovită puternic de cererea externă din ce in ce mai slabă, de litigiile comerciale și de incertitudinea legata de Brexit.
Institutul IFO a declarat că indicele climatului de afaceri monitorizat de ei a scăzut la 95,7 de la un 97.5 revizuit în iunie. A fost al patrulea declin lunar la rând și cel mai mic nivel din aprilie 2013.
„Cel mai important indicator economic german sugerează că economia Germaniei se îndreaptă spre o recesiune”, a declarat Thomas Gitzel, analist al Băncii Mondiale.
Produsul intern brut (PIB) al Germaniei este de așteptat să se fi redus în trimestrul al doilea după o creștere consolidata de 0,4% pe trimestru în primele trei luni. Inca un trimestru de contractare economica ar insemna o recesiune tehnică.
Președintele IFO (Ifo Institute – Leibniz Institute for Economic Research at the University of Munich), Clemens Fuest, a declarat că economia germană navighează în ape tulburi, companiile fiind din ce in ce mai puțin mulțumite de situația actuală a afacerilor lor și că, de asemenea, privesc viitorul cu din ce in ce mai mult scepticism.
ÎN CĂDERE LIBERĂ
„În industria prelucrătoare, lucrurile stau mai rau decat ne puteam imagina”, a declarat Fuest, bazandu-se pe indicatorul sectorului producției de mărfuri care a înregistrat cea mai mare scădere dupa mai bine de 10 ani (din februarie 2009 si pana astazi).
Semn ca recesiunea sectorului de productiei de marfuri se „scurge” si în alte sectoare ale economiei, climatul de business s-a deteriorat și în ceea ce privește serviciile și comerțul, arată cifrele IFO. Construcțiile au ramas singurul sector in care inca se mai vorbeste cu optimism despre creștere.
Cifrele IFO sunt intarite si de un sondaj realizat saptamana trecuta in randul managerilor de achizitii, sondaj care arată că recesiunea din industria prelucrătoare s-a înrăutățit în luna iulie, producția germană de mărfuri ajungând la cel mai scăzut nivel din ultimii șapte ani.
Economistul IFO, Klaus Wohlrabe, a declarat pentru Reuters că recesiunea s-a răspândit rapid în aproape toate sectoarele industriale.
„Consumul in randul populatiei rămâne un important pilon de susținere, dar inregistram o incetinire a ratei de crestere a locurilor de munca „, a spus Wohlrabe, adăugând că cererea internă ar trebui totuși să fie un bastion împotriva fluctuatiilor legate de comerț ce se estimeaza a se accentua în lunile următoare.
„Cu toate acestea, nu se așteaptă imbunatatiri majore nici în a doua jumătate a anului 2019. Pentru că, odata cu instalarea in UK ca prim-ministru a lui Boris Johnson și a cabinetului sau, avem o probabilitate crescută de a ne confrunta cu un Brexit dur, fara acord”, a spus el.
Exportatorii germani sunt, de asemenea, îngrijorați de faptul că o escaladare a conflictului comercial dintre Statele Unite și China ar putea afecta afacerile lor. Preocuparea lui Donald Trump de a impune tarife de import mai mari pentru autoturismele produse in Europa este și ea deosebit de îngrijorătoare.
„Germania se află într-o zonă cenușie între o încetinire accentuată a creșterii economice și o recesiune”, a declarat economistul Commerzbank, Joerg Kraemer, adăugând că cifrele oferite de IFO se vor adauga în dezbaterea mai largă despre modul în care ar trebui să reacționeze Banca Centrală Europeană.
„Este foarte probabil ca BCE să-și amelioreze considerabil politica monetară, dacă nu acum, așa cum ne-am aștepta noi, macar până cel târziu în septembrie”, a spus Kraemer.
Responsabilii de politici economice din cadrul BCE, intruniti joi, 25.07.2019, sunt favorabili ameliorarii politicilor monetare, singura intrebare care ramane fiind aceea daca acest lucru se va intampla de-a lungul mai multor luni sau se optează pentru un „big-bang”.
Articolul a fost scris de Michael Nienaber, editat de Paul Carrel și Jon Boyle.
Ce ar trebui să înțeleagă transportatorii din acest articol?
Cu toate ca multi se asteapta sa primeasca de pe site-ul Transport Academy informatii DOAR informatii concrete despre cum trebuie sa isi conduca propriul business de transport (lucru pe care il facem si o sa-l facem in continuare, dupa trecerea perioadei de concedii), trebuie sa intelegem faptul ca informatiile legate de contextul economic in care ne desfasuram activitatea sunt cel putin la fel de importante si relevante.
Transporturile rutiere sunt cele care dau primele semne ale aparitiei unei scaderi sau cresteri economice, pentru ca asta se traduce in volumul de marfuri transportate. Iar noi avem acces la aceste date, doar daca ne uitam in propria „curte”. Cati km parcurgem in fiecare luna cu vehiculele? Cati din acestia sunt cu incarcatura si cati sunt pe gol? Cum reactioneaza clientii nostri referitor la tarife? Acestia sunt indicatorii principali pe care ii avem la dispozitie fiecare dintre noi. De ce nu ne uitam de fiecare data obiectiv la ei? Pentru că, asa cum spunea recent (intr-o postare pe Facebook) Zsolt Gogucz / KEFREN Expres, un cunoscut operator de transport marfuri expres, „optimismul e de vina”. Optimismul bazat exclusiv pe „intuitie” sau pe faptul ca orice informatie care contravine logicii sau planurilor noastre trebuie catalogata imediat ca „fake news” si aruncată in coș.
Ce ne așteaptă?
Iată doar un foto-preview al unui articol pe care intentionam sa-l publicam saptamana viitoare, referitor la situatia de pe piata transporturilor europene, puternic influentate de evolutia economiei Germaniei.
Va spunem doar atât: linia albastra poate fi interpretata (simplist) drept „numărul de camioane ca caută incarcare” iar coloanele cu verde „numarul de comenzi/marfuri disponibile pe piata” sau „nivelul preturilor platite”.
Din acest grafic, combinat cu articulul publicat de REUTERS, se pot trage o serie de concluzii care va pot ajuta in ADAPTAREA strategiei pentru perioada urmatoare.
Va lasam, pana saptamana viitoare, sa comparati aceste date statistice (inclusiv cele mentionate in articolul de la Reuters) cu datele financiare inregistrate in cadrul firmei Dumneavoastra.
Până atunci, vă urăm Drumuri Bune!
Lasa un comentariu