CE CRIZĂ?!? Vânzările de vehicule comerciale in UE continuă creșterea! (studiu A.C.E.A.)
Înmatriculările de vehicule comerciale au continuat să crească la nivelul UE (+ 8,5%), marcând cea de-a cincea lună consecutivă de creștere!
(NU si in Romania. Dar, despre asta, la finalul articolului)
Total vehicule comerciale noi
In baza raportului intocmit de ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile) în mai 2019, putem constata că înmatriculările vehiculelor comerciale noi au continuat să crească în UE (+ 8,5%), marcând cea de-a cincea lună consecutivă de creștere. Cererea a fost susținută în toate segmentele, cu camioane și autobuze care înregistrează cele mai mare procentaje de creșteri. Cele cinci piețe mari din regiune au contribuit pozitiv la acest rezultat. Germania (+ 24,7%) și Franța (+ 12,6%) au înregistrat cele mai puternice câștiguri în ultima lună.
În perioada ianuarie-mai 2019, piața UE a vehiculelor comerciale a crescut cu 6,5%, numărând 1,1 milioane de vehicule noi în total. Germania conduce in acest clasament cu o creștere de 14,7%, urmată de Regatul Unit (+ 7,9%), Franța (+ 7,7%), Italia (+ 3,9%) și Spania (+ 3,3%). (vezi tabel mai jos)
Vehicule utilitare ușoare noi (LCV) până la 3,5t
Luna trecută, cererea de autoutilitare in spatiul UE a rămas pozitivă, în creștere cu 5,8% față de aceeasi luna a anului trecut. Cu excepția Spaniei, toate piețele majore din UE au înregistrat o creștere solidă în luna mai. Germania (+ 23,5%) a înregistrat cea mai mare creștere din nou, în timp ce Franța (+ 9,5%), Regatul Unit (+ 5,4%) și Italia (+ 5,1%) sunt urmatoarele in “clasament”.
Dupa cinci luni din 2019, înregistrările vehiculelor utilitare ușoare noi au crescut cu 5,9% la nivelul UE, ajungând la 908.291 de vehicule vândute. Fiecare dintre cele mai mari piețe a avut o contribuție pozitivă la performanța globală a regiunii: Germania (+ 14,7%), Regatul Unit (+ 7,5%), Franța (6,9%), Italia (+ 6,0% ).
Vehicule utilitare grele noi (HCV) de 16t și peste
În mai 2019, cererea de camioane noi a crescut semnificativ (+ 21,2%) comparativ cu luna mai 2018, înregistrând 31.910 unități înmatriculate. Creșterea aceasta fulminanta este sustinuta de evolutia cu două cifre din Franța (+ 35,3%), Germania (+ 25,2%) și Spania (+ 14,1%). Regatul Unit (+ 6,2%) și Italia (+ 5,0%) au inregistrat creșteri mai modeste.
Din ianuarie până în mai 2019, în Uniunea Europeană s-au înmatriculat 143.694 de camioane grele, cu 8,6% mai mult decât în aceeași perioadă din 2018. Marea Britanie (+ 17,6%), Germania (+ 14,8%) și Franța (+ 14,5%) au înregistrat creșteri puternice, în timp ce piata italiana (-8,6%) și spaniola (-1,9%) au înregistrat scăderea cererii de camioane noi. (vezi tabel)
Vehicule utilitare medii și grele noi (MHCV) peste 3,5t
Rezultatele din mai 2019 ne arată că înmatriculările de camioane noi au crescut semnificativ luna trecută (+ 21,6%). Cele cinci piețe importante ale UE au avut rezultate foarte bune, cele mai mari cresteri fiind inregistrate in Franța (+ 35,9%), Germania (+ 27,1%) și Spania (+ 13,6%).
Până în prezent, în 2019, piața UE a camioanelor de peste 3.5t a crescut cu 9,6%, ajungând la 176 548 de unități în total. Germania (+ 15,9%), Regatul Unit (+ 15,3%) și Franța (+ 13,9%) au fost principalele motoare ale acestei creșteri. În schimb, înmatriculările de camioane noi au scăzut în Spania și Italia (-1,9% și, respectiv, -7,6%) la cinci luni ale anului.
Autobuze și autocare noi medii și grele (MHBC) peste 3,5t
În mai 2019, înregistrările de autocare și autobuze în UE au crescut puternic (+ 23,3%) după scăderea pentru două luni consecutive. Pe piețele cheie ale UE s-au înregistrat performanțe diferite, în timp ce Marea Britanie (-22,6%) și Italia (-14,9%) înregistrează scăderi de două cifre, Franța (+ 50,3%), Germania (+ 45,5%) si Spania (+32,3%) inregistreaza cresteri record.
Astfel, in primele 5 luni ale anului 2019, cererea totala de autobuze și autocare noi a înregistrat o creștere modestă (+ 4,2%), în principal datorită performanțelor puternice ale segmentului în luna mai. Piețele din Europa Centrală (+ 26,5%) au contribuit în mod semnificativ la acest rezultat pozitiv, în special datorită faptului că trei dintre cele mai mari cinci piețe ale UE au înregistrat scăderi până în prezent în 2019.
Ce se intamplă in România?
Daca tinem cont de aceeasi clasificare, avem urmatoarea situatie in Romania.
Vehicule utilitare ușoare noi (LCV) până la 3,5t
In perioada ianuarie – mai 2019, SCĂDERE cu 6% fata de perioada similara a anului trecut, de la 7376 unitati vandute la 6937 unitati vandute. O comparatie cu competitorii nostri ”tradiționali” arată cam așa: Polonia are o crestere de 11.6%, Ungaria de 25,9. (vezi tabel)
Vehicule utilitare grele noi (HCV) de 16t și peste
La capitolul “camioane” (probabil cel care da cel mai clar semnal asupra realitatii din domeniul transporturilor de marfuri in regim rutier), Romania inregistreaza cea mai mare SCĂDERE de vanzari vehicule noi la nivelul UE, aferent perioadei ianuarie – mai 2019, comparat cu perioada similara din 2018. Cu toate acestea, exclusiv in luna mai 2019 s-a inregistrat o evolutie pozitiva fata de mai 2018. (vezi tabel mai jos)
Dintre competitorii nostri traditionali, Polonia are crestere de 7,4%, in timp ce Ungaria inregistreaza o scadere de 6.8%.
Explicatii vom regasi si in studiile ce vor fi publicate in zilele urmatoare pe tema evolutiei pietei in luna mai 2019, precum si pe tema situației soferilor din Germania.
Vehicule utilitare medii și grele noi (MHCV) peste 3,5t
Singurul segment din zona ”utilitare mărfuri” unde Romania inregistreaza o crestere (ba chiar peste media UE) este cel de vehicule utilitare medii, acolo unde avem un plus de 15.6% vehicule noi inregistrate in ianuarie – mai 2019, comparat cu perioada similara din 2018. (vezi tabel)
Autobuze și autocare noi medii și grele (MHBC) peste 3,5t
Aici suntem CAMPIONI EUROPENI!
255,6% CRESTERE in perioada Ianuarie – Mai 2019 fata de perioada similara din 2018! Media europeana, 4,2%. (vezi tabel)
Ar fi de explicat si inteles de unde vine cresterea asta ”senzationala”. Am solicitat parerea unui specialist in domeniu si raspunsul a venit prompt: “E opera Primariilor si Consiliilor locale, care au avut achizitii masive, la nivel national, in acest inceput de an. Din pacate, in turism nu prea au intrat vehicule noi.”
Ar mai fi si efectul plecarii la munca in strainatate a unui numar din ce in ce mai mare de români, ceea ce a incurajat pe unii operatori sa investeasca in vehicule cu care duc si aduc, preponderent, muncitorii români din tarile europene.
CONCLUZIE RAPIDĂ:
Daca nu ar fi fost segmentul de autobuze si autocare (si alea preponderent cu bani de la buget), am fi vorbit despre o scadere in Romania a vanzarilor de vehicule comerciale.
Cu toate aceastea, nu poate trece neobservata / neanalizata scaderea dramatica a numarului de camioane (de peste 16t) noi vandute, consecinta a situatiei incerte pe piata europeana din punct de vedere economic dar si a instaurarii sentimentului de teama pe fondul discutiilor despre Pachetul de Mobilitate si criza accentuala de forta de munca. Faptul ca angajatii si angajatorii romani din transporturi nu reusesc (inca) sa puna bazele unei platforme de dialog cu care mai departe sa avanseze spre autoritatile locale dar si catre cele de la Bruxelles, nu va genera altceva decat afectarea industriei pe termen mediu si lung, cu o finalitate trista ce cu greu va mai putea fi evitata.
Despre acest ultim aspect vom vorbi si in zilele urmatoare.
Să avem Drumuri Bune!
P.S. ca știre de ULTIMA ORĂ, aflăm de la publicatia Newsweek.ro ca producătorul turc de autobuze și camioane Temsa a câștigat o licitație organizată de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și va livra structurii conduse de Carmen Dan până la 326 de autobuze interurbane Temsa LD12 SB, livrabile in termen de 2 ani. Valoarea contractului cadru este de 46,5 milioane euro.
Se pare ca Romania va ramane in topul vanzarilor la autocare / autobuze si in urmatoarea perioadă. 🙂
Lasa un comentariu