RO e-Transport: consultanță pentru conformare cu cerințele legislative si optimizare operațională

Așa cum știți deja, Guvernul României a pus în aplicare o bază legală și un sistem software pentru a urmări livrările de mărfuri pe teritoriul național.

Sistemul vizează doua categorii de mărfuri:

  • Toate categoriile – pentru orice tranzacție transfrontaliera
  • Categoria denumita in legislație: „Bunuri cu Risc Fiscal Ridicat” (BRFR) – pentru mărfuri tranzacționate exclusiv in interiorul granițelor României.

Denumirea sistemului „RO eTransport” este înșelătoare și a provocat un anumit grad de confuzie. Sistemul este conceput pentru a urmări mărfurile pe părțile de transport rutier ale lanțului de aprovizionare și numai în interiorul României. Legislația și sistemul nu se corelează, sub nicio formă, cu acordurile comerciale INCOTERMS și cu orice alte convenții internaționale comerciale și/sau de transport. Este o lege națională românească, iar toate consecințele și penalitățile se aplică numai părții românești ale tranzacției. Nu există nicio limită sau prevedere referitoare la numărul de verigi din lanțul de aprovizionare, dar mărfurile trebuie declarate corect în sistemul RO eTransport.

Observând nevoia reală din piață, Transport Academy a demarat un proiect de consultanță pentru toate entitățile care au ca responsabilitate raportarea în sistemul RO e-Transport și obținerea codului UIT, corelată cu tipul de activitate comercială descrisă în legislație.

Cui se adresează legea?

a) Transporturilor care încep și se finalizează pe teritoriul țării;

b) Oricărei tranzacții transfrontaliere care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară);

c) Orice tranzacție transfrontalieră care se finalizează în România (de exemplu: import, achiziție intracomunitară);

d) Orice tranzacție transfrontalieră care este în tranzit pe teritoriul României. Pentru toate bunurile supuse legislației și care nu sunt listate ca BRFR, pe teritoriul național este necesară conectarea GPS sau a aplicației telefonice la sistemul ANAF, de la momentul ieșirii din curte de la expeditor, până la destinatar.

Cine este responsabil pentru codul UIT?

Prin corelație cu tipul de activitate comercială descrisă în legislația RO eTransport:

Care sunt obiectivele procesului de consultanță?

  • Prezentare generală a situației legislative, actualizate;
  • Prezentare elemente cheie de urmărit pentru conformare cu legislația RO eTransport;
  • Identificare situații de convergență între activitatea companiei și legislația RO eTransport;
  • Prezentare soluții operaționale disponibile (Solutii software disponibile imediat, solutii software configurabile pentru nevoi speciale);
  • Explicarea modului de funcționare a platformei SPV RO eTransport;
  • Sesiuni de instruire a operatorilor pentru procesele SPV RO eTransport (Emitere UIT, Modificare UIT pe parcursul tranzitului, Confirmare UIT).

 

Echipa de consultanți ai Transport Academy, specializați în supply chain, au o experiență cumulată de peste 100 de ani.

Pentru detalii și solicitarea unei oferte, vă rugăm să completați formularul de contact aici: https://transportacademy.ro/contact/

 

Nu vrem să vă speriem, dar…

Pentru ce se aplică aceste amenzi?

UPDATE 29.06.2024, ora 08.00

A fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanța de urgență privind modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA și e-Factura.

Se mentioneaza clar amanarea aplicarii prevederilor e-Transport DOAR pentru operatorii economici autorizati potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizării transportului internațional de bunuri. Mare atentie la aceasta formulare, pentru ca vorbeste exclusiv despre TRANSPORT INTERNATIONAL (care intra sub cod vamal), care nu e acelasi lucru cu TRANSPORTUL INTRA-COMUNITAR. 

Puteti descarca de AICI editia Monitorului Oficial.

Ce inseamna OPERATOR ECONOMIC AUTORIZAT (AEO) ?

Cine sunt norocosii care beneficiaza de amanare? Afla AICI. 

UPDATE 28.06.2024. ora 19.00

Comunicat de presă Ministerul Finanțelor (sursa: mfinante.gov.ro)

Modificări la nivelul sistemelor naționale digitale implementate de MF: sancțiunile pentru e-Transport și e-TVA se amână pentru 1 ianuarie 2025, iar utilizarea e-Factura în regim B2C devine obligatorie de la 1 iulie 2025 pentru institutele/centrele culturale ale altor state

Guvernul României a analizat și aprobat actul normativ elaborat de Ministerul Finanțelor prin care se aduc o serie de modificări sistemelor digitale naționale e-Transport, e-TVA, e-Factura.

De asemenea, un alt aspect important adoptat este clarificarea ajustării plafonului lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.

Modificările vin în urma centralizării propunerilor primite ca urmare a consultărilor cu reprezentanții mediului de afaceri, respectiv: Confederația Patronală Concordia, Romanian Business Leaders, AmCham România, Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România, Forumul Investitorilor Străini.

„Noul cadru pus pe tapet, împreună cu modificările pe care le aducem urmare a discuțiilor din această săptămână, reiterând deschiderea totală către îmbunătățire a mecanismelor de implementare a RO-eTVA, până la termenele efective de intrare în vigoare a prevederilor din ordonanță, vor aduce îmbunătățiri în ceea ce privește creșterea conformării fiscale și reducerii gap-ului de TVA și vine în sprijinul contribuabililor corecți și onești, cât și a reprezentanților ANAF, în combaterea și reducerea evaziunii fiscale”, a subliniat Marcel Boloș, ministrul Finanțelor.

Principalele modificări aduse de actul normativ sunt următoarele:

Pentru operatorii economici autorizați, se amână până la 1 ianuarie 2025, sancțiunile pentru faptele săvârșite şi constatate începând cu această dată, pentru transportul rutier internațional vizat de legislația e-Transport.

Măsura este necesară pentru evitarea unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizați care desfășoară activități cu pondere semnificativă în economia națională și care efectuează în mod curent transporturi internaționale de bunuri.

În ceea ce privește sistemul e-TVA:

– se amână de la trei luni la șase luni, până la 1 ianuarie 2025, termenul de justificare a diferențelor de TVA, în raport cu datele din decontul precompletat de TVA;
– se prelungește termenul de cinci zile pentru verificarea informațiilor și datelor din decontul precompletat de TVA la 20 de zile și abrogarea notelor justificative, care implicau un efort suplimentar din partea experților contabili;
– se înființează Comitetul e-TVA format din reprezentanții MF și ai mediului de afaceri pentru monitorizarea mecanismului sistemului RO-eTVA și realizarea de îmbunătățiri constante într-un mediu partenerial, care să asigure combaterea evaziunii fiscale și reducerea gap-ului de TVA, cât și o digitalizare care să vină în sprijinul contribuabililor, în relație cu organele fiscale. Comitetul are rol consultativ, iar membrii lui nu vor fi remunerați;
– notificările de conformare nu vor produce efecte cu privire la indicatorii de risc fiscal, până la 1 ianuarie 2025;
– revizuirea cuantumului sistemului de amenzi, diferențiat pe categorii de persoane impozabile.

În ceea ce privește sistemul e-Factura:

Se stabilește o perioadă de 1 an, respectiv până la 1 iulie 2025, în care să nu fie obligatorie utilizarea RO e-Factura de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, precum și de către furnizorii/prestatorii acestora, având în vedere restricțiile tehnice actuale ale sistemului.

Clarificări pentru acordarea facilității fiscale în ceea ce privește salariul minim

Pentru acordarea facilității fiscale referitoare la neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/lună se ajustează plafonul lunar de 4.000 lei, reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.

Astfel, angajații care, prin cumulul noului salariul minim cu bonurile de masă ar fi depășit pragul de 4.000 lei, beneficiază în continuare de neimpozitarea celor 300 lei.

 

 

Written by admin